Opiskelijan perehdytys terveyden edistämisen yksikössä
Janhonen, Hanne; Salin, Kaisa (2016)
Janhonen, Hanne
Salin, Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417229
Tiivistelmä
Hoitotyön koulutuksen keskeinen osa on ohjatut harjoittelut työelämässä. Opiskelijan ohjauksella ja perehdytyksellä on olennainen osa onnistuneeseen harjoitteluun, oppimiseen ja kehittymiseen. Tämän takia perehdytykseen tulee varata riittävästi aikaa ja käyttää hyödyksi erilaisia keinoja, kuten perehdytyslistaa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa hyvä perehdytyslista, jonka toimeksiantajana oli Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän alueen terveyden edistämisen yksiköt. Opinnäytetyön tavoitteena oli opiskelijan perehdytyksen kehittäminen ohjatussa harjoittelussa sekä selkeän ja yhtenäisen perehdytyslinjan löytyminen perehdytyslistan avulla.
Opinnäytetyön teoriataustaksi etsittiin tietoa hyvästä perehdytyksestä ja siitä, millaisia keinoja voidaan käyttää apuna henkilökohtaisen ohjaamisen lisäksi. Perehdytyslista antaa tukea ohjaajalle perehdytykseen ja näyttää opiskelijalle, mitä asioita tulisi käydä läpi, jotta perehdytys olisi kokonaisvaltainen.
Perehdytyslistan sisältö suunniteltiin yhdessä terveydenhoitajien kanssa, jotka työskentelevät Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän terveyden edistämisen yksikössä. Perehdytyslistasta tehtiin sekä paperinen että sähköinen, jotta sitä pystytään tarpeen mukaan päivittämään.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laadukas perehdytys tukee opiskelijan ammatillista kasvua. Perehdytyslista on hyvä apuväline perehdytykseen, sen avulla opiskelija saadaan tehokkaammin itsenäisen työskentelyn pariin. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tutkia, miten perehdytyslista palveli opiskelijoita ja ohjaajia perehdytyksen kehittämiseksi. Perehdytyslistasta voisi tehdä jokaiselle terveydenedistämisen yksikölle oman version, jotta siitä tulisi yksityiskohtaisempi ja enemmän yksiköiden sisältöä vastaava.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa hyvä perehdytyslista, jonka toimeksiantajana oli Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän alueen terveyden edistämisen yksiköt. Opinnäytetyön tavoitteena oli opiskelijan perehdytyksen kehittäminen ohjatussa harjoittelussa sekä selkeän ja yhtenäisen perehdytyslinjan löytyminen perehdytyslistan avulla.
Opinnäytetyön teoriataustaksi etsittiin tietoa hyvästä perehdytyksestä ja siitä, millaisia keinoja voidaan käyttää apuna henkilökohtaisen ohjaamisen lisäksi. Perehdytyslista antaa tukea ohjaajalle perehdytykseen ja näyttää opiskelijalle, mitä asioita tulisi käydä läpi, jotta perehdytys olisi kokonaisvaltainen.
Perehdytyslistan sisältö suunniteltiin yhdessä terveydenhoitajien kanssa, jotka työskentelevät Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän terveyden edistämisen yksikössä. Perehdytyslistasta tehtiin sekä paperinen että sähköinen, jotta sitä pystytään tarpeen mukaan päivittämään.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laadukas perehdytys tukee opiskelijan ammatillista kasvua. Perehdytyslista on hyvä apuväline perehdytykseen, sen avulla opiskelija saadaan tehokkaammin itsenäisen työskentelyn pariin. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tutkia, miten perehdytyslista palveli opiskelijoita ja ohjaajia perehdytyksen kehittämiseksi. Perehdytyslistasta voisi tehdä jokaiselle terveydenedistämisen yksikölle oman version, jotta siitä tulisi yksityiskohtaisempi ja enemmän yksiköiden sisältöä vastaava.