Hyvinvointiteknologian omaksuminen ikääntyvien keskuudessa
Wallenius, Jemina (2016)
Wallenius, Jemina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417227
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia hyvinvointiteknologian omaksumista ikääntyvien keskuudessa. Tutkimus kysyy, kuinka ikääntyvät omaksuvat hyvinvointiteknologiaa ja mitkä seikat tukevat omaksumista. Tutkimus käsittelee ikääntymistä ja ikääntymisen haasteita hyvinvointiteknologian käytössä ja omaksumisessa. Tavoitteena oli ymmärtää ikääntyvien haasteita hyvinvointiteknologian käyttöönotossa sekä löytää seikkoja, tapoja ja prosesseja tukea teknologian omaksuntaa.
Tutkimuksen pohjana toimii Lahden sosiaali- ja terveyspuolelle, ikääntyvien Palveluneuvonta Siirille keväällä 2016 tehty hyvinvointiteknologinen projekti, minkä aikana projektitiimi kehitteli informatiivisen hyvinvointiteknologian esittelypalvelun ikääntyville. Tutkimusdata kerättiin projektin eri kehitysvaiheiden yhteydessä, jolloin palvelu testattiin satunnaisesti valituilla loppukäyttäjillä. Näiden fokusryhmähaastatteluiden analyysit jaettiin neljään eri fokuskategoriaan; fyysisiin, psyykkisiin ja kognitiivisiin haasteisiin sekä oppimisen ympäristöllisiin tekijöihin, joita havainnoitiin ja varmennettiin.
Tutkimustulosten perusteella teknologian omaksumista voidaan tukea suunnittelemalla ikääntyviä ympäröivä teknologia ja sosiaaliset tukistruktuurit vastaamaan ikääntymisen haasteita. Erityisesti fyysiset haasteet kuten lihasvoiman, liikeratojen ja näön heikkeneminen on tärkeitä huomioida teknologisten ratkaisujen suunnittelussa. Kirkkaat värit, korkea kontrasti ja selkeä, selkokielinen käyttöliittymä ovat avain asemassa avustamaan reaktio- ja huomiokyvyiltään heikentynyttä ikääntynyttä. Tutkimus osoittaa, että mahdollisuus kokeilla teknologiaa omatoimisesti tukee omaksumista, kun ikääntyneellä on tarvittaessa mahdollisuus saada avustusta teknologian kanssa. Avustus, kommunikaatio ja tiedon välittäminen osoittautuivat kriittisiksi teknologian omaksumiselle.
Tulevissa tutkimuksissa syventyminen ikääntyvien elämäntapoihin, kuten arjen aktiivisuuteen ja sosiologisiin variansseihin, saattaisi tuoda uutta näkökulmaa ikääntyvien tarpeisiin ja kausaliteetteihin muissa yhteiskunnallisissa aspekteissa.
Tutkimuksen pohjana toimii Lahden sosiaali- ja terveyspuolelle, ikääntyvien Palveluneuvonta Siirille keväällä 2016 tehty hyvinvointiteknologinen projekti, minkä aikana projektitiimi kehitteli informatiivisen hyvinvointiteknologian esittelypalvelun ikääntyville. Tutkimusdata kerättiin projektin eri kehitysvaiheiden yhteydessä, jolloin palvelu testattiin satunnaisesti valituilla loppukäyttäjillä. Näiden fokusryhmähaastatteluiden analyysit jaettiin neljään eri fokuskategoriaan; fyysisiin, psyykkisiin ja kognitiivisiin haasteisiin sekä oppimisen ympäristöllisiin tekijöihin, joita havainnoitiin ja varmennettiin.
Tutkimustulosten perusteella teknologian omaksumista voidaan tukea suunnittelemalla ikääntyviä ympäröivä teknologia ja sosiaaliset tukistruktuurit vastaamaan ikääntymisen haasteita. Erityisesti fyysiset haasteet kuten lihasvoiman, liikeratojen ja näön heikkeneminen on tärkeitä huomioida teknologisten ratkaisujen suunnittelussa. Kirkkaat värit, korkea kontrasti ja selkeä, selkokielinen käyttöliittymä ovat avain asemassa avustamaan reaktio- ja huomiokyvyiltään heikentynyttä ikääntynyttä. Tutkimus osoittaa, että mahdollisuus kokeilla teknologiaa omatoimisesti tukee omaksumista, kun ikääntyneellä on tarvittaessa mahdollisuus saada avustusta teknologian kanssa. Avustus, kommunikaatio ja tiedon välittäminen osoittautuivat kriittisiksi teknologian omaksumiselle.
Tulevissa tutkimuksissa syventyminen ikääntyvien elämäntapoihin, kuten arjen aktiivisuuteen ja sosiologisiin variansseihin, saattaisi tuoda uutta näkökulmaa ikääntyvien tarpeisiin ja kausaliteetteihin muissa yhteiskunnallisissa aspekteissa.