Elintarvikkeiden vienti Pohjoismaisiin elintarvikeliikkeisiin
Jäppinen, Vilma (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jäppinen, Vilma
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417169
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää potentiaalisin vientikohde Pohjoismaista, kohdeyritykselle Hommanäs Gård. Yritys suunnittelee vientiä Pohjoismaihin tuottamillaan marjaisilla hilloilla sekä mehuilla, joille etsitään oikeaa, potentiaalisinta jälleenmyyjää. Tutkimalla elintarvikemarkkinoita sekä kaupankäyntikulttuureja, kohdemaiden eroavaisuuksia sekä mahdollisuuksia, saadaan selville mikä, Pohjoismaa on vientiprosessiin otollisin. Opinnäytetyön vientiprosessi on rajattu elintarvikeliikkeisiin sekä pääsoin suuriin jälleenmyyjiin. Aloitan työni kertomalla kansainvälistymisestä sekä vientiprosessin kulusta. Tutkitaan mitä kansainvälisyys tarkoittaa sekä miten vientiprosessi etenee yrityksen suunnatessa kansainvälisille markkinoille. Tämän jälkeen käydään läpi opinnäytetyössä käytetyt tutkimusmenetelmät: faktatietoon perustuva, enimmäkseen kvalitatiivinen tutkimus hyödyntää kirjallisuus-
sekä Internetlähteitä, kirjoituspöytätutkimuksen sekä toimeksiantajan haastattelun. Tämän jälkeen kerrotaan lisää toimeksiantajasta, Hommanäs Gårdista. Avataan Suomen elintarvikealaa, ja esitellään kohdemaat Ruotsi, Tanska sekä Norja. Kerrotaan Pohjoismaiden elintarvikealasta, elintarvikemyymälöistä sekä hieman hotelli-, ravintola-, ja catering-alan toimijoista. Esittelyn jälkeen perehdytään syvemmin Pohjoismaiseen kaupankäyntiin avaamalla markkinatyylejä, myyntitapoja, kilpailijoita, trendityylejä sekä jälleenmyyjiä. Opinnäytetyön loppuun kerrataan Hommanäs Gårdin vientimahdollisuuksia sekä esitellään yritykselle potentiaalisin kohdemaa. Kohdemaasta on etsitty myös mahdollisin jälleenmyyjä sekä yhteydenotto-henkilö, jolle on valmistettu myyntikirje. Viimeisenä tehty yritykselle toimintasuunnitelma sekä omaa pohdintaa opinnäytetyön etenemisestä.
sekä Internetlähteitä, kirjoituspöytätutkimuksen sekä toimeksiantajan haastattelun. Tämän jälkeen kerrotaan lisää toimeksiantajasta, Hommanäs Gårdista. Avataan Suomen elintarvikealaa, ja esitellään kohdemaat Ruotsi, Tanska sekä Norja. Kerrotaan Pohjoismaiden elintarvikealasta, elintarvikemyymälöistä sekä hieman hotelli-, ravintola-, ja catering-alan toimijoista. Esittelyn jälkeen perehdytään syvemmin Pohjoismaiseen kaupankäyntiin avaamalla markkinatyylejä, myyntitapoja, kilpailijoita, trendityylejä sekä jälleenmyyjiä. Opinnäytetyön loppuun kerrataan Hommanäs Gårdin vientimahdollisuuksia sekä esitellään yritykselle potentiaalisin kohdemaa. Kohdemaasta on etsitty myös mahdollisin jälleenmyyjä sekä yhteydenotto-henkilö, jolle on valmistettu myyntikirje. Viimeisenä tehty yritykselle toimintasuunnitelma sekä omaa pohdintaa opinnäytetyön etenemisestä.