Request on-time delivery
Kekkonen, Heli (2016)
Kekkonen, Heli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417161
Tiivistelmä
Yrityksen johto päätti alkaa mittaamaan asiakastyytyväisyyttä toimitusvarmuuden osalta. Tämä uusi mittari mittaa asiakkaan pyytämää toimituspäivää todelliseen saapumispäivämäärään ottaen huomioon toimitusehdot, joita tilauksessa on käytetty.
Tämä mittari on osa yrityksen avainmittaristoa ja lukujen syöttäminen järjestelmään on pakollista kaikissa niissä maissa ja paikallisyhtiöissä, joissa myyntiä on edellisen kuukauden aikana tapahtunut.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa syitä, jotka ovat johtaneen huonoon toimitusvarmuuteen käyttämällä lean metodologian prosesseja ja menetelmiä. Työ kohdentyy vain yhteen tulosyksikköön eikä analysoi sisäisiä toimituksia.
Tutkimus perustuu DMAIC prosessin käyttöön, jossa on viisi dimensiota, määrittely, mittaus, analyysi, parannus ja kontrollivaiheet. Tämän teorian avulla näytän toteen mitkä ovat ne juurisyyt, joista huono toimitusvarmuus johtuu ja mitä toimenpiteitä on tehtävä, jotta toimitusvarmuus paranee.
Tämä mittari on osa yrityksen avainmittaristoa ja lukujen syöttäminen järjestelmään on pakollista kaikissa niissä maissa ja paikallisyhtiöissä, joissa myyntiä on edellisen kuukauden aikana tapahtunut.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa syitä, jotka ovat johtaneen huonoon toimitusvarmuuteen käyttämällä lean metodologian prosesseja ja menetelmiä. Työ kohdentyy vain yhteen tulosyksikköön eikä analysoi sisäisiä toimituksia.
Tutkimus perustuu DMAIC prosessin käyttöön, jossa on viisi dimensiota, määrittely, mittaus, analyysi, parannus ja kontrollivaiheet. Tämän teorian avulla näytän toteen mitkä ovat ne juurisyyt, joista huono toimitusvarmuus johtuu ja mitä toimenpiteitä on tehtävä, jotta toimitusvarmuus paranee.