Palvelumuotoilijan käsikirja: Avainmittaus
Wallenius, Anna (2016)
Wallenius, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317070
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni päätavoitteena oli tutustuttaa lukija palvelumuotoilussa käytettävään avainmittaukseen ja sen hyötyihin suunnitteluprosessissa. Avainmittaus on liiketaloudessa yleisesti käytetty työkalu todentamaan tavoitteita ja seuraamaan niiden toteutumista. Palvelumuotoilijan työkaluna avainmittaus kuitenkin toimii laaja-alaisemmin; avainmittauksen avulla palvelumuotoilija ei vain seuraa tavoitteiden toteutumista, vaan etsii aktiivisesti suunniteltavalle tuotteelle ratkaisuvaihtoehtoja ja osallistaa loppukäyttäjiä. Avainmittauksen tavoitteena on toteuttaa lopputuotos, joka toimii halutulla tavalla sen aidossa toimintaympäristössä.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä palvelumuotoilutoimisto Palmun kanssa. Palmu on tukenut opinnäytetyöprosessia ja tutustuttanut minut palvelumuotoilijan avainmittaukseen. Työskentelin Palmulla opinnäytetyötä kirjoittaessa palvelumuotoilijana. Työnimenä toiminut “Palvelumuotoilijan käsikirja: Avainmittaus” jäi valmiin opinnäytetyön otsikoksi, koska se kuvaa hyvin opinnäytetyön kantavaa ajatusta: antaa palvelumuotoilussa käytettävän avainmittauksen perustiedot ja palvelumuotoilutoimisto Palmun käytännön vinkit, jotta lukija voi itsenäisesti jatkaa aiheeseen syvemmin tutustumista.
Opinnäytetyön onnistumiseksi perehdyin liiketoiminnan avainmittausta käsitteleviin teoksiin ja palvelumuotoilijan työkaluihin, joilla hän testaa suunnitelman toimivuutta loppukäyttäjien ja sidosryhmien keskuudessa. Tietoa löytyi muun muassa kirjallisuudesta, palvelumuotoilun artikkeleista ja aihetta sivuavista tutkimuksista. Lisäksi peilasin kerättyä tietoa palvelumuotoilun työtapoihin ja keskusteluihin Palmun työntekijöiden kanssa. Opinnäytetyön päätavoite saavutettiin ja työn lopputuloksena syntyi helppolukuinen teos avainmittauksesta, jota palvelumuotoilija voi hyödyntää suunnittelutyössä.
Avainsanat: Avainmittari, käyttäjäkeskeinen suunnittelu, prototypointi
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä palvelumuotoilutoimisto Palmun kanssa. Palmu on tukenut opinnäytetyöprosessia ja tutustuttanut minut palvelumuotoilijan avainmittaukseen. Työskentelin Palmulla opinnäytetyötä kirjoittaessa palvelumuotoilijana. Työnimenä toiminut “Palvelumuotoilijan käsikirja: Avainmittaus” jäi valmiin opinnäytetyön otsikoksi, koska se kuvaa hyvin opinnäytetyön kantavaa ajatusta: antaa palvelumuotoilussa käytettävän avainmittauksen perustiedot ja palvelumuotoilutoimisto Palmun käytännön vinkit, jotta lukija voi itsenäisesti jatkaa aiheeseen syvemmin tutustumista.
Opinnäytetyön onnistumiseksi perehdyin liiketoiminnan avainmittausta käsitteleviin teoksiin ja palvelumuotoilijan työkaluihin, joilla hän testaa suunnitelman toimivuutta loppukäyttäjien ja sidosryhmien keskuudessa. Tietoa löytyi muun muassa kirjallisuudesta, palvelumuotoilun artikkeleista ja aihetta sivuavista tutkimuksista. Lisäksi peilasin kerättyä tietoa palvelumuotoilun työtapoihin ja keskusteluihin Palmun työntekijöiden kanssa. Opinnäytetyön päätavoite saavutettiin ja työn lopputuloksena syntyi helppolukuinen teos avainmittauksesta, jota palvelumuotoilija voi hyödyntää suunnittelutyössä.
Avainsanat: Avainmittari, käyttäjäkeskeinen suunnittelu, prototypointi