Mielen liikkeestä tunteen tulkintaan : Mielikuvat ja tunneilmaisu voimavaroiksi laulun opiskeluun, opettamiseen ja esiintymiseen
Aine, Outi; Kropsu, Johanna (2016)
Aine, Outi
Kropsu, Johanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316900
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkimme, kuinka laulajat kokevat hyötyvänsä mielikuva- ja tunneilmaisuharjoituksista. Olemme molemmat saaneet apua opinnoissamme mielikuvista ja tunneilmaisuharjoitteista. Laulajan ammatillisen kehityksen vuoksi meitä kiinnostaa selvittää, minkälaiset harjoitukset ovat hyödyllisiä. Lisäksi haluamme tietää, kuinka haastateltavat kokevat harjoitukset niitä tehdessään.
Keräsimme aineiston laatimillamme kyselylomakkeilla, joihin vastasi 20 henkilöä. Osa heistä oli laulupedagogeja, osa laulunopiskelijoita ja osa laulun harrastajia. Osa vastaajista kuului näistä useampaan kategoriaan. Lisäksi keräsimme aiheestamme käytännön kokemuksia suunnittelemamme ja toteuttamamme improvisaatiotyöpajan avulla. Työpajassa sovelsimme tutkimaamme aihetta käytäntöön.
Työmme jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä, kahteen päälukuun jaetussa osiossa luomme katsauksen teoreettiseen viitekehykseen vuorovaikutuksen ja tunteiden sekä laulunopetuksen menetelmien osalta. Vuorovaikutusta avaamme sosiaalisen statuksen -käsitteen kautta. Keskeisenä tunneilmaisun keinoina käymme läpi muun muassa tunneälyn merkitystä laulunopetuksessa. Laulunopetuksen menetelmistä nostamme työssämme esiin mielikuvat, draaman käyttämisen opetuksessa tunneilmaisun näkökulmasta ja audiokinesteettisen kuuntelemisen ja kuulemisen taidon. Toisessa osiossa analysoimme kyselylomakkeilla saamiamme vastauksia. Viimeisessä osiossa tarkastelemme kerätyn aineiston pohjalta suunnittelemaamme soveltavaa tunneimprovisaatiotyöpajaa ja siihen osallistuneiden palautetta työpajan annista.
Kysymyslomakkeisiin vastanneet laulajat kokivat mielikuvat ja tunneilmaisuharjoitukset tarpeellisiksi. Niiden avulla voidaan sekä oppia että opettaa lauluteknisiä asioita ja musiikin tulkitsemista. Mielikuvat ja tunneilmaisu voivat auttaa musiikin tulkitsemisessa ja tehdä siitä uskottavaa ja vahvaa. Aineistomme perusteella on pääteltävissä, että draamallisten keinojen opettamiselle on laulunopetuksessa tarvetta muun muassa monipuolisten draamakurssien avulla.
Keräsimme aineiston laatimillamme kyselylomakkeilla, joihin vastasi 20 henkilöä. Osa heistä oli laulupedagogeja, osa laulunopiskelijoita ja osa laulun harrastajia. Osa vastaajista kuului näistä useampaan kategoriaan. Lisäksi keräsimme aiheestamme käytännön kokemuksia suunnittelemamme ja toteuttamamme improvisaatiotyöpajan avulla. Työpajassa sovelsimme tutkimaamme aihetta käytäntöön.
Työmme jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä, kahteen päälukuun jaetussa osiossa luomme katsauksen teoreettiseen viitekehykseen vuorovaikutuksen ja tunteiden sekä laulunopetuksen menetelmien osalta. Vuorovaikutusta avaamme sosiaalisen statuksen -käsitteen kautta. Keskeisenä tunneilmaisun keinoina käymme läpi muun muassa tunneälyn merkitystä laulunopetuksessa. Laulunopetuksen menetelmistä nostamme työssämme esiin mielikuvat, draaman käyttämisen opetuksessa tunneilmaisun näkökulmasta ja audiokinesteettisen kuuntelemisen ja kuulemisen taidon. Toisessa osiossa analysoimme kyselylomakkeilla saamiamme vastauksia. Viimeisessä osiossa tarkastelemme kerätyn aineiston pohjalta suunnittelemaamme soveltavaa tunneimprovisaatiotyöpajaa ja siihen osallistuneiden palautetta työpajan annista.
Kysymyslomakkeisiin vastanneet laulajat kokivat mielikuvat ja tunneilmaisuharjoitukset tarpeellisiksi. Niiden avulla voidaan sekä oppia että opettaa lauluteknisiä asioita ja musiikin tulkitsemista. Mielikuvat ja tunneilmaisu voivat auttaa musiikin tulkitsemisessa ja tehdä siitä uskottavaa ja vahvaa. Aineistomme perusteella on pääteltävissä, että draamallisten keinojen opettamiselle on laulunopetuksessa tarvetta muun muassa monipuolisten draamakurssien avulla.