Monialaisella yhteisopettajuudella hyvä startti verkkotutkinnon suorittamiseen
Puttonen, Kaisa; Haikonen, Eeva (2016)
Puttonen, Kaisa
Haikonen, Eeva
Arene ry
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216801
Tiivistelmä
Virtuaaliopintojen yksi haaste on sitouttaa opiskelijat. Laurea-ammattikorkeakoulussa on toteutettu monialaista aktivoivaa verkko-ohjausta virtuaalitutkinnon aloittaville tradenomiopiskelijoille opintojaksolla 'Asiantuntijaksi kehittyminen ja vuorovaikutus'. Tavoitteena ensimmäisellä opintojaksolla on herättää opiskelutaidot, antaa valmiudet verkko-opiskelun perustyökaluihin ja vahvistaa viestintätaitoja. Samalla motivoidaan opiskelijoita monipuoliseen vuorovaikutteiseen verkko-opiskeluun. Esiteltävän opintojakson suunnittelussa on käytetty Gilly Salmonin kehittämää viiden portaan mallia aktivoivien verkko-opintojen toteuttamiseksi. Mallissa on keskeistä ryhmäytyminen ja vuorovaikutus.
Aktivoivasti toteutettu ohjaus on saadun palautteen perusteella onnistunut luomaan positiivisen orientaation opiskeluun. Mielikuva itsenäisestä, yksin tekemiseen painottuvasta opiskelusta muuttuu. Vuorovaikutteiset verkkoistunnot koetaan mielekkääksi työtavaksi. Myönteinen asenne verkko-opiskeluun heijastuu myös opiskelumotivaatioon. Ohjaajilla yhdessä tekeminen kehittää verkkopedagogista osaamista ja tukee ammatillista kasvua jaetun asiantuntijuuden kautta.
Aktivoivasti toteutettu ohjaus on saadun palautteen perusteella onnistunut luomaan positiivisen orientaation opiskeluun. Mielikuva itsenäisestä, yksin tekemiseen painottuvasta opiskelusta muuttuu. Vuorovaikutteiset verkkoistunnot koetaan mielekkääksi työtavaksi. Myönteinen asenne verkko-opiskeluun heijastuu myös opiskelumotivaatioon. Ohjaajilla yhdessä tekeminen kehittää verkkopedagogista osaamista ja tukee ammatillista kasvua jaetun asiantuntijuuden kautta.