Lasten sairaalapelkoa helpottavan pelin kehitys
Vanninen, Jonna (2016)
Vanninen, Jonna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216799
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää lasten sairaalapelkoa lievittävää ja toimenpiteisiin valmistavaa mobiilipeli Hamsteringia.
Pelko on itsesäilytysmekanismi ja emotionaalinen reaktio, jonka aiheuttaa jokin todellinen tai epätodellinen uhka. Sairaala on lapselle outo ympäristö, missä on monia asioita, jotka voivat aiheuttaa lapselle pelkoa. Lapsen pelko kohdistuu sairaalassa vieraaseen ympäristöön, kipuun, kehon vahingoittumisen uhkaan, itsemääräämisoikeuden rajoittamiseen, hylätyksi tulemiseen, henkilökunnan vallankäyttöön, epätietoisuuteen tulevasta ja muistoihin.
Sairaalapelkoa ja stressiä pyritään ehkäisemään ja lievittämään toimenpiteeseen valmistautumisella. Potilaalle tulee antaa hänen ymmärtämäänsä tietoa tulevasta toimenpiteestä. Sairaalapelosta selvitetyn teorian pohjalta Hamstering vastaa hyvin pelon lievitykseen informaation antajana ennen toimenpidettä.
Mobiilipelien käyttö sairaalatoimenpiteeseen valmistamisessa on vielä hyvin vähäistä, mutta tulee todennäköisesti yleistymään tulevaisuudessa. Hamstering on kolmiulotteinen virtuaalinen sairaala, jossa pelaaja pääsee liikkumaan vapaasti ja tutustumaan eri toimenpiteisiin ja niissä käytettäviin laitteisiin ja välineisiin. Pelissä on lisäksi 360-asteisia valokuvia oikeista toimenpidehuoneista ja VR- eli virtuaalitodellisuusominaisuus.
Hyvän pelin ominaisuuksia ovat haastavuus, hauskuus ja vaivattomuus. Pelin vaivattomuutta ja haastavuutta testataan tavallisesti käytettävyystestauksella ja hauskuutta sen yhteydessä.
Hamstering testattiin paritestauksella kahdella kohderyhmään kuuluvalla testikäyttäjällä. Sen yhteydessä mitattiin myös pelin hauskuutta. Käytettävyystestaus osoittautui erittäin hyödylliseksi, vaikka testikäyttäjiä olikin vain kaksi. Sen avulla löydettiin hyvin ongelmakoh-tia, joita ei olisi muuten löydetty. Lisäksi se oli hyvin opettavainen kokemus, minkä perusteella Hamsteringille aiotaan järjestää uusi käytettävyystestaus pelin myöhemmässä kehi-tysvaiheessa.
Pelko on itsesäilytysmekanismi ja emotionaalinen reaktio, jonka aiheuttaa jokin todellinen tai epätodellinen uhka. Sairaala on lapselle outo ympäristö, missä on monia asioita, jotka voivat aiheuttaa lapselle pelkoa. Lapsen pelko kohdistuu sairaalassa vieraaseen ympäristöön, kipuun, kehon vahingoittumisen uhkaan, itsemääräämisoikeuden rajoittamiseen, hylätyksi tulemiseen, henkilökunnan vallankäyttöön, epätietoisuuteen tulevasta ja muistoihin.
Sairaalapelkoa ja stressiä pyritään ehkäisemään ja lievittämään toimenpiteeseen valmistautumisella. Potilaalle tulee antaa hänen ymmärtämäänsä tietoa tulevasta toimenpiteestä. Sairaalapelosta selvitetyn teorian pohjalta Hamstering vastaa hyvin pelon lievitykseen informaation antajana ennen toimenpidettä.
Mobiilipelien käyttö sairaalatoimenpiteeseen valmistamisessa on vielä hyvin vähäistä, mutta tulee todennäköisesti yleistymään tulevaisuudessa. Hamstering on kolmiulotteinen virtuaalinen sairaala, jossa pelaaja pääsee liikkumaan vapaasti ja tutustumaan eri toimenpiteisiin ja niissä käytettäviin laitteisiin ja välineisiin. Pelissä on lisäksi 360-asteisia valokuvia oikeista toimenpidehuoneista ja VR- eli virtuaalitodellisuusominaisuus.
Hyvän pelin ominaisuuksia ovat haastavuus, hauskuus ja vaivattomuus. Pelin vaivattomuutta ja haastavuutta testataan tavallisesti käytettävyystestauksella ja hauskuutta sen yhteydessä.
Hamstering testattiin paritestauksella kahdella kohderyhmään kuuluvalla testikäyttäjällä. Sen yhteydessä mitattiin myös pelin hauskuutta. Käytettävyystestaus osoittautui erittäin hyödylliseksi, vaikka testikäyttäjiä olikin vain kaksi. Sen avulla löydettiin hyvin ongelmakoh-tia, joita ei olisi muuten löydetty. Lisäksi se oli hyvin opettavainen kokemus, minkä perusteella Hamsteringille aiotaan järjestää uusi käytettävyystestaus pelin myöhemmässä kehi-tysvaiheessa.