KOULUKOPPAREIDEN JA KOULUMENTOREIDEN KOKEMUKSIA OPPILAIDEN KOULUHYVINVOINNIN TUKEMISESTA OSANA MONITOIMIJAISTA KOULUYHTEISÖÄ
Pitkänen, Mari; Merkkiniemi, Riikka (2016)
Pitkänen, Mari
Merkkiniemi, Riikka
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216770
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla koulukoppareiden ja koulumentoreiden kokemuksia työstään osana monitoimijaista kouluyhteisöä. Tavoitteena opinnäytetyössämme on tuottaa kouluyhteisöille tietoa koulukoppareiden sekä koulumentoreiden työstä ja roolista kouluyhteisössä yhteistyön kehittämiseksi. Lisäksi opinnäytetyömme tavoitteena on tuoda esille koulukoppareiden ja koulumentoreiden tehtävän työn merkitys lasten kouluhyvinvoinnin edistämiseksi, jotta näitä matalan kynnyksen palveluita voitaisiin kouluissa kehittää sekä juurruttaa osaksi monitoimijaista kouluyhteisöä. Opinnäytetyömme toimeksiantajina ovat Mannerheimin Lastensuojeluliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri sekä Oulun kaupunki.
Opinnäytetyömme tietoperusta muodostuu lasten kouluhyvinvoinnista sekä monitoimijaisesta kouluyhteisöstä. Kuvailemme kouluhyvinvointia muun muassa Anne Konun (2002) kouluhyvinvointimallin avulla. Lisäksi kuvaamme tietoperustassamme monitoimijuuden käsitettä.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen työ. Keräsimme aineiston ryhmämuotoisilla teemahaastatteluilla, joissa haastattelimme Oulun alueella toimivia koulukoppareita ja koulumentoreita. Litteroimme haastattelut ja käytimme aineiston analyysimenetelmänä teemoittelua. Teemoittelimme aineiston tietoperustasta nousseiden aihepiirien avulla.
Opinnäytetyöstä saamien tulosten perusteella oppilaiden kouluhyvinvoinnin tukeminen vaatii aikuisten läsnäoloa, luotettavuutta ja monialaista yhteistyötä. Lisäksi aineistosta ilmeni työn ennaltaehkäisevän luonteen merkitys oppilaiden kouluhyvinvoinnin tukemisessa. Tulosten mukaan toiminnan tulee olla jokaisen oppilaan saatavilla toimien matalalla kynnyksellä.
Opinnäytetyömme tutkimuksen mukaan koulukopparit ja koulumentorit tuovat sosiaalista asiantuntijuutta monitoimijaiseen kouluyhteisöön ja oppilaiden kouluhyvinvoinnin tukemiseen. Oppilaiden kouluhyvinvointi on moniulotteinen ilmiö, jossa kaikki hyvinvoinnin osa-alueet limittyvät keskenään. Opinnäytetyötämme voisi kehittää tutkimalla opettajien hyvinvoinnin ja jaksamisen vaikutusta oppilaiden kouluhyvinvointiin sekä koko koulun ilmapiiriin.
Opinnäytetyömme tietoperusta muodostuu lasten kouluhyvinvoinnista sekä monitoimijaisesta kouluyhteisöstä. Kuvailemme kouluhyvinvointia muun muassa Anne Konun (2002) kouluhyvinvointimallin avulla. Lisäksi kuvaamme tietoperustassamme monitoimijuuden käsitettä.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen työ. Keräsimme aineiston ryhmämuotoisilla teemahaastatteluilla, joissa haastattelimme Oulun alueella toimivia koulukoppareita ja koulumentoreita. Litteroimme haastattelut ja käytimme aineiston analyysimenetelmänä teemoittelua. Teemoittelimme aineiston tietoperustasta nousseiden aihepiirien avulla.
Opinnäytetyöstä saamien tulosten perusteella oppilaiden kouluhyvinvoinnin tukeminen vaatii aikuisten läsnäoloa, luotettavuutta ja monialaista yhteistyötä. Lisäksi aineistosta ilmeni työn ennaltaehkäisevän luonteen merkitys oppilaiden kouluhyvinvoinnin tukemisessa. Tulosten mukaan toiminnan tulee olla jokaisen oppilaan saatavilla toimien matalalla kynnyksellä.
Opinnäytetyömme tutkimuksen mukaan koulukopparit ja koulumentorit tuovat sosiaalista asiantuntijuutta monitoimijaiseen kouluyhteisöön ja oppilaiden kouluhyvinvoinnin tukemiseen. Oppilaiden kouluhyvinvointi on moniulotteinen ilmiö, jossa kaikki hyvinvoinnin osa-alueet limittyvät keskenään. Opinnäytetyötämme voisi kehittää tutkimalla opettajien hyvinvoinnin ja jaksamisen vaikutusta oppilaiden kouluhyvinvointiin sekä koko koulun ilmapiiriin.