SEKSUAALISEN KALTOINKOHTELUN PUHEEKSIOTTAMINEN TOISEN ASTEEN OPISKELUTERVEYDENHUOLLOSSA
Mäkitalo, Tanja (2016)
Mäkitalo, Tanja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216734
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tanja Mäkitalo. Seksuaalisen kaltoinkohtelun puheeksiottaminen toisen asteen opiskeluterveydenhuollossa. Diakonia ammattikorkeakoulu. Syksy 2016, 53 sivua, 8 liitettä. Hoitotyön koulutusohjelma. Terveydenhoitajan suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien valmiuksia tunnistaa ja ottaa seksuaalinen kaltoinkohtelu puheeksi opiskelijoiden kanssa. Tavoitteena oli myös selvittää terveydenhoitajien kokemus tietojensa ja taitojensa riittävyydestä seksuaalisen kaltoinkohtelun kohteen kohtaamiseen sekä mahdollisen lisäkoulutuksen tarve.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Nuorten Exitin sekä toisen asteen opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työhön haastateltiin neljä terveydenhoitajaa Helsingin toisen asteen oppilaitoksista. Kaksi heistä työskentelee ammattikoulussa ja kaksi lukiossa.
Opiskelijan luottamuksen saaminen ja omalla persoonalla työskenteleminen on keskeistä seksuaalisen kaltoinkohtelun puheeksiottamiselle. Osa nuorista käy ainoastaan kerran terveystarkastuksessa, mikä luo paineita terveydenhoitajalle luoda nuoreen yhteys, jotta mahdollinen seksuaalinen kaltoinkohtelu voidaan tunnistaa ja ottaa puheeksi. Terveydenhoitajat kokivat lisäkoulutuksen sekä työparityöskentelyn tärkeäksi työn kehittämisen kannalta.
Opinnäytetyön pohjalta tullaan tekemään opasvihkonen keväällä 2017 yhteistyössä Nuorten Exitin kanssa. Julkaisun on tarkoitus tulla toisen asteen opiskelijaterveydenhuollon terveydenhoitajien käyttöön tukemaan heidän työtään.
Tanja Mäkitalo. Seksuaalisen kaltoinkohtelun puheeksiottaminen toisen asteen opiskeluterveydenhuollossa. Diakonia ammattikorkeakoulu. Syksy 2016, 53 sivua, 8 liitettä. Hoitotyön koulutusohjelma. Terveydenhoitajan suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien valmiuksia tunnistaa ja ottaa seksuaalinen kaltoinkohtelu puheeksi opiskelijoiden kanssa. Tavoitteena oli myös selvittää terveydenhoitajien kokemus tietojensa ja taitojensa riittävyydestä seksuaalisen kaltoinkohtelun kohteen kohtaamiseen sekä mahdollisen lisäkoulutuksen tarve.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Nuorten Exitin sekä toisen asteen opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työhön haastateltiin neljä terveydenhoitajaa Helsingin toisen asteen oppilaitoksista. Kaksi heistä työskentelee ammattikoulussa ja kaksi lukiossa.
Opiskelijan luottamuksen saaminen ja omalla persoonalla työskenteleminen on keskeistä seksuaalisen kaltoinkohtelun puheeksiottamiselle. Osa nuorista käy ainoastaan kerran terveystarkastuksessa, mikä luo paineita terveydenhoitajalle luoda nuoreen yhteys, jotta mahdollinen seksuaalinen kaltoinkohtelu voidaan tunnistaa ja ottaa puheeksi. Terveydenhoitajat kokivat lisäkoulutuksen sekä työparityöskentelyn tärkeäksi työn kehittämisen kannalta.
Opinnäytetyön pohjalta tullaan tekemään opasvihkonen keväällä 2017 yhteistyössä Nuorten Exitin kanssa. Julkaisun on tarkoitus tulla toisen asteen opiskelijaterveydenhuollon terveydenhoitajien käyttöön tukemaan heidän työtään.