Opiskelijan opas : Opiskelu avoimen ammattikorkeakoulun kautta johdon assistenttikoulutuksessa
Sjöblom, Susanne (2016)
Sjöblom, Susanne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116668
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoululle. Opinnäytteen tavoitteena oli kehittää yhteistyötä Haaga-Helian ja avoimen ammattikorkeakoulun välillä. Opinnäytetyön aihe rajautui johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmaan, jotta kehitystyön määrä ei olisi liian iso opinnäytteeksi. Kehittämistyön lopputuloksena syntyi johdon assistenttikoulutuksessa opiskeleville avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille opiskelijan opas.
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisin menetelmin koostuen opinnäytetyöraportista sekä kehittämistyön tuloksena rakentuneesta produktista. Opinnäytteen keskeisimpänä ajatuksena on helpottaa avoimen ammattikorkeakouluopiskelijan opiskelupolun aloittamista ja selkeyttää viestintää opiskelijan ja opinto-ohjaajan välillä.
Opinnäytetyöraportti on rakennettu osaksi vetoketjuperiaatteella, jossa tietoperustan mukana opiskelijoiden vastaukset kyselyyn kulkee empiirisenä näkökulmana teoriaan. Työn teoriapohja perustuu suurimmaksi osaksi teorioihin motivaatiosta, viestinnästä sekä ryhmäytymisestä, jotka ovat tärkeä osa opiskelua. Samat teemat korostuivat myöskin opiskelijoiden vastauksissa.
Produktin taustalla on kyselylomake, johon johdon assistenttikoulutuksessa opiskelevat avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijat vastasivat syksyllä 2015 sekä keväällä 2016. Ennen produktin rakentamista käytiin lisäksi keskusteluita avoimen ammattikorkeakoulun opinto-ohjaajan sekä johdon assistenttikoulutuksen opinto-ohjaajan kanssa.
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisin menetelmin koostuen opinnäytetyöraportista sekä kehittämistyön tuloksena rakentuneesta produktista. Opinnäytteen keskeisimpänä ajatuksena on helpottaa avoimen ammattikorkeakouluopiskelijan opiskelupolun aloittamista ja selkeyttää viestintää opiskelijan ja opinto-ohjaajan välillä.
Opinnäytetyöraportti on rakennettu osaksi vetoketjuperiaatteella, jossa tietoperustan mukana opiskelijoiden vastaukset kyselyyn kulkee empiirisenä näkökulmana teoriaan. Työn teoriapohja perustuu suurimmaksi osaksi teorioihin motivaatiosta, viestinnästä sekä ryhmäytymisestä, jotka ovat tärkeä osa opiskelua. Samat teemat korostuivat myöskin opiskelijoiden vastauksissa.
Produktin taustalla on kyselylomake, johon johdon assistenttikoulutuksessa opiskelevat avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijat vastasivat syksyllä 2015 sekä keväällä 2016. Ennen produktin rakentamista käytiin lisäksi keskusteluita avoimen ammattikorkeakoulun opinto-ohjaajan sekä johdon assistenttikoulutuksen opinto-ohjaajan kanssa.