Lean viitekehyksenä työterveyshuollon terveystarkastusprosessin mallinnuksessa
Suvenaho, Tarja (2016)
Suvenaho, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916527
Tiivistelmä
Nopeasti kehittyvä työelämä, asiakkaiden vaatimustason nousu, työterveyshuoltoyritysten kiristynyt kilpailutilanne ja ammattitaitoisen henkilökunnan saatavuus tuovat haasteita työterveyshuollon toimintakentälle. Pystyäkseen vastaamaan haasteisiin työterveyshuolto-organisaatioiden on tehostettava resurssien käyttöä ja panostettava palveluiden tuottavuuteen, vaikuttavuutta ja laatua unohtamatta.
Työterveyshuoltopalveluja tarjoavat yritykset voivat hakea oppia toiminnan laadukkuuden ja tuottavuuden sekä kilpailukyvyn parantamiseen liiketalouden ja tuotantotalouden malleista, joista suosituimpien mallien joukkoon kuuluu tällä hetkellä lean-ajattelu. Leanissa on yksinkertaistettuna kyse siitä, että asiakkaalle pyritään tuottamaan parempia palveluja enemmän ja nopeammin käyttämällä vähemmän resursseja.
Laadun parantamisen kannalta on oleellista keskittyä ydinprosesseihin, jotka tuovat eniten lisäarvoa asiakkaille. Terveystarkastukset ovat työterveyshuollon keskeisintä toimintaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muuttaa työterveyshuollon lakisääteistä terveystarkastusprosessia enemmän lisäarvoa asiakkaalle tuottavaksi ja kehittää työterveyshuoltoyrityksille lean-filosofian mukainen työterveyshuollon lakisääteisen terveystarkastusprosessin palvelukartta. Palvelukartan tarkoituksena on auttaa ymmärtämään terveystarkastusprosessia ja eri ihmisten rooleja prosessissa.
Tämän toimintatutkimuksen aineistona käytettiin Kaizen-työpajatyöskentelyä, vapaata keskustelua ja kirjallisuutta. Kaizen-työpajassa mallinnettiin terveystarkastusprosessin nykytilanne arvovirtakuvauksen avulla. Yritys X:n nykyisessä lakisääteisessä terveystarkastusprosessissa todettiin paljon hukkaa aiheuttavia vaiheita. Keskeisimmät hukat olivat odottaminen, virheellinen palvelu ja käyttämätön osaaminen. Työterveyshuollon hukkia ei ole aikaisemmin tutkittu ja tässäkin opinnäytetyössä ne kartoitettiin vain yhdeltä yksityiseltä lääkäriasemalta viiden ihmisen näkökulmasta. Arvovirtakuvauksen pohjalta suurimmaksi ongelmaksi määrittyi, että sopivuuden arviointi viivästyy, jää kesken tai jää kokonaan tekemättä. Vaikutuskaavion mukaan sopivuusarvioinnin viivästymisen tai kesken jäämisen juurisyy näytti olevan sekä henkilökunnan että asiakkaan kiire.
Uudistettu työterveyshuollon lakisääteinen terveystarkastusprosessi rakentui kirjallisuuskatsauksen ja työpajatyöskentelyn tulosten ja se mallinnettiin palvelukarttana. Onnistuneen mallinnuksen avulla voidaan osoittaa, että poistamalla hukkaa ja tehostamalla toimintoja, luodaan sujuva ja toimiva palvelu, joka lisää asiakkaan myönteistä palvelukokemuksen tunnetta ja asiakasuskollisuutta. Työterveysyritykset voivat hyödyntää palvelukarttaa sisäisessä viestinnässään, markkinoinnissa, auditoinneissa ja perehdytyksessä sekä muiden työterveyshuollon prosessien kehittämisessä.
Työterveyshuoltopalveluja tarjoavat yritykset voivat hakea oppia toiminnan laadukkuuden ja tuottavuuden sekä kilpailukyvyn parantamiseen liiketalouden ja tuotantotalouden malleista, joista suosituimpien mallien joukkoon kuuluu tällä hetkellä lean-ajattelu. Leanissa on yksinkertaistettuna kyse siitä, että asiakkaalle pyritään tuottamaan parempia palveluja enemmän ja nopeammin käyttämällä vähemmän resursseja.
Laadun parantamisen kannalta on oleellista keskittyä ydinprosesseihin, jotka tuovat eniten lisäarvoa asiakkaille. Terveystarkastukset ovat työterveyshuollon keskeisintä toimintaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muuttaa työterveyshuollon lakisääteistä terveystarkastusprosessia enemmän lisäarvoa asiakkaalle tuottavaksi ja kehittää työterveyshuoltoyrityksille lean-filosofian mukainen työterveyshuollon lakisääteisen terveystarkastusprosessin palvelukartta. Palvelukartan tarkoituksena on auttaa ymmärtämään terveystarkastusprosessia ja eri ihmisten rooleja prosessissa.
Tämän toimintatutkimuksen aineistona käytettiin Kaizen-työpajatyöskentelyä, vapaata keskustelua ja kirjallisuutta. Kaizen-työpajassa mallinnettiin terveystarkastusprosessin nykytilanne arvovirtakuvauksen avulla. Yritys X:n nykyisessä lakisääteisessä terveystarkastusprosessissa todettiin paljon hukkaa aiheuttavia vaiheita. Keskeisimmät hukat olivat odottaminen, virheellinen palvelu ja käyttämätön osaaminen. Työterveyshuollon hukkia ei ole aikaisemmin tutkittu ja tässäkin opinnäytetyössä ne kartoitettiin vain yhdeltä yksityiseltä lääkäriasemalta viiden ihmisen näkökulmasta. Arvovirtakuvauksen pohjalta suurimmaksi ongelmaksi määrittyi, että sopivuuden arviointi viivästyy, jää kesken tai jää kokonaan tekemättä. Vaikutuskaavion mukaan sopivuusarvioinnin viivästymisen tai kesken jäämisen juurisyy näytti olevan sekä henkilökunnan että asiakkaan kiire.
Uudistettu työterveyshuollon lakisääteinen terveystarkastusprosessi rakentui kirjallisuuskatsauksen ja työpajatyöskentelyn tulosten ja se mallinnettiin palvelukarttana. Onnistuneen mallinnuksen avulla voidaan osoittaa, että poistamalla hukkaa ja tehostamalla toimintoja, luodaan sujuva ja toimiva palvelu, joka lisää asiakkaan myönteistä palvelukokemuksen tunnetta ja asiakasuskollisuutta. Työterveysyritykset voivat hyödyntää palvelukarttaa sisäisessä viestinnässään, markkinoinnissa, auditoinneissa ja perehdytyksessä sekä muiden työterveyshuollon prosessien kehittämisessä.