Mennään metsään : varhaiskasvatuksen toteuttaminen luonnossa
Niemelä, Satu (2016)
Niemelä, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416178
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli järjestää metsätoimintaa erään helsinkiläisen päiväkodin ryhmässä sekä selvittää, kuinka design-suuntautunut pedagogiikka soveltuu käytettäväksi 2-5-vuotiaiden lasten kanssa. Projektissa oli myös tarkoitus kartuttaa muiden työntekijöiden metsätoimintaan liittyvää osaamista ja menetelmiä sekä antaa evästyksiä kuinka jatkossakin voidaan metsätoimintaa toteuttaa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat luontokasvatuksen periaatteet, kuten ulkona toimiminen, luonnon kunnioittaminen ja jokamiehen oikeudet. Toiminta toteutettiin design-suuntautuneisen pedagogiikan avulla. Opinnäytetyön suunnittelun ja toteutuksen taustatietona toimii tietoteoria 2-5-vuotiaiden lasten kehityksestä ja heille ominaisista toimintatavoista.
Opinnäytetyön oli toiminnallinen ja se toteutettiin projektiluonteisesti. Projektissa käytettiin design-suuntautunutta pedagogiikka (DOP). Design-suuntautuneessa pedagogiikassa oppimisen lähtökohtana ovat ilmiöt. Oppiminen tapahtuu projektiluonteisesti. Lapset oppivat tekemään kysymyksiä ja he tutkivat heitä kiinnostavia aiheita. Lasten omat havainnot ovat tärkeässä osassa projektia. Lopuksi lapset jakavat oppimansa tiedon toisilleen.
Toiminnallinen osuus koostui viidestä eri toimintatuokiosta, jotka toteutettiin syksyllä 2016. Toimintaan osallistui 20 lasta, jotka olivat iältään 2-5-vuotiaita sekä minun lisäkseni ryhmän muut varhaiskasvattajat, ryhmässä harjoittelussa ollut lähihoitajaopiskelija sekä tukityöllistetty. Projekti alkoi tutkimuskysymyksen muodostamisesta. Tämän jälkeen keräsimme aineistoa ja dokumentoimme sen. Lopuksi teimme löydetyistä vastauksista esityksen ja jaoimme tiedon toisillemme.
Luonnossa ja metsässä toimiminen lisää lasten tietoisuutta ympäristöstä ja parantaa heidän kykyään toimia luonnon parhaaksi. Lapset jaksavat keskittyä luonnossa paremmin. He liikkuvat monipuolisemmin ja enemmän, kuin jos toiminta toteutettaisiin sisätiloissa. Design-suuntautunut pedagogiikka soveltuu käytettäväksi 2-5-vuotiaiden lasten kanssa, kun ottaa huomioon lasten kehitystason ja aikuinen auttaa projektissa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat luontokasvatuksen periaatteet, kuten ulkona toimiminen, luonnon kunnioittaminen ja jokamiehen oikeudet. Toiminta toteutettiin design-suuntautuneisen pedagogiikan avulla. Opinnäytetyön suunnittelun ja toteutuksen taustatietona toimii tietoteoria 2-5-vuotiaiden lasten kehityksestä ja heille ominaisista toimintatavoista.
Opinnäytetyön oli toiminnallinen ja se toteutettiin projektiluonteisesti. Projektissa käytettiin design-suuntautunutta pedagogiikka (DOP). Design-suuntautuneessa pedagogiikassa oppimisen lähtökohtana ovat ilmiöt. Oppiminen tapahtuu projektiluonteisesti. Lapset oppivat tekemään kysymyksiä ja he tutkivat heitä kiinnostavia aiheita. Lasten omat havainnot ovat tärkeässä osassa projektia. Lopuksi lapset jakavat oppimansa tiedon toisilleen.
Toiminnallinen osuus koostui viidestä eri toimintatuokiosta, jotka toteutettiin syksyllä 2016. Toimintaan osallistui 20 lasta, jotka olivat iältään 2-5-vuotiaita sekä minun lisäkseni ryhmän muut varhaiskasvattajat, ryhmässä harjoittelussa ollut lähihoitajaopiskelija sekä tukityöllistetty. Projekti alkoi tutkimuskysymyksen muodostamisesta. Tämän jälkeen keräsimme aineistoa ja dokumentoimme sen. Lopuksi teimme löydetyistä vastauksista esityksen ja jaoimme tiedon toisillemme.
Luonnossa ja metsässä toimiminen lisää lasten tietoisuutta ympäristöstä ja parantaa heidän kykyään toimia luonnon parhaaksi. Lapset jaksavat keskittyä luonnossa paremmin. He liikkuvat monipuolisemmin ja enemmän, kuin jos toiminta toteutettaisiin sisätiloissa. Design-suuntautunut pedagogiikka soveltuu käytettäväksi 2-5-vuotiaiden lasten kanssa, kun ottaa huomioon lasten kehitystason ja aikuinen auttaa projektissa.