Sponsorointiprosessi ralliautoilussa : Opas sponsorisopimusten hankkimiseen
Tokee, Henri (2016)
Tokee, Henri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käytännönläheinen opas sponsorisopimusten hankkimiseen ralliautoilussa. Työssä käsitellään aluksi sponsorointia yleisesti kirjoista ja sähköisistä lähteistä saatujen teoriatietojen pohjalta. Sponsorinhankinta on vaikeutunut viime vuosina taloudellisten resurssien vuoksi. Sponsorointi tulisi mieltää tänä päivänä investoinniksi, jonka avulla yritys pyrkii tekemään enemmän voittoa. Urheilijoilla tulee olla tarvittavat valmiudet toteuttaa tällaista sisältöä sponsorisopimuksiin, jotta oman toiminnan turvaaminen sponsoreiden avustuksella olisi mahdollista.
Opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yritysten sponsorointikäytäntöjä. Tutkimuksen pääteemoina olivat yritysten sponsoroinnin syyt, tavoitellut sisällöt sekä sponsorointipanostukset. Tutkimus toteutettiin loppukesästä 2016. Haastatteluista tärkeimpinä asioina esiin nousi yritysten halu kohottaa imagoa sekä tuoda omia brändejä vahvasti esiin urheilusta löytyvälle kohderyhmälle. Urheilija koettiin yrityksen ja kohderyhmän yhteen saattajaksi.
Opinnäytetyön loppuun koottiin käytännönläheinen opas sponsoroinnin toteuttamiseen käytännössä. Oppaan toteutuksessa käytettiin teoriatietoja, haastatteluista saatuja tuloksia sekä kolmen vuoden käytännön kokemuksesta saatua osaamista. Käytännönläheinen malli käy läpi sponsorisopimusten myyntiä vaihe vaiheelta aina omien vahvuuksien kartoittamisesta itse myyntitilanteeseen ja sopimusten tekoon. Työssä esitettyä mallia pystyy käyttämään sponsorinhankinnan käytännöntyössä.
Opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yritysten sponsorointikäytäntöjä. Tutkimuksen pääteemoina olivat yritysten sponsoroinnin syyt, tavoitellut sisällöt sekä sponsorointipanostukset. Tutkimus toteutettiin loppukesästä 2016. Haastatteluista tärkeimpinä asioina esiin nousi yritysten halu kohottaa imagoa sekä tuoda omia brändejä vahvasti esiin urheilusta löytyvälle kohderyhmälle. Urheilija koettiin yrityksen ja kohderyhmän yhteen saattajaksi.
Opinnäytetyön loppuun koottiin käytännönläheinen opas sponsoroinnin toteuttamiseen käytännössä. Oppaan toteutuksessa käytettiin teoriatietoja, haastatteluista saatuja tuloksia sekä kolmen vuoden käytännön kokemuksesta saatua osaamista. Käytännönläheinen malli käy läpi sponsorisopimusten myyntiä vaihe vaiheelta aina omien vahvuuksien kartoittamisesta itse myyntitilanteeseen ja sopimusten tekoon. Työssä esitettyä mallia pystyy käyttämään sponsorinhankinnan käytännöntyössä.