iOS game development : Mobile game development with Swift programming language and SceneKit framework
Koskenseppä, Juuso (2016)
Koskenseppä, Juuso
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316114
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli luoda iOS-peli, jota pystyttäisiin pitämään tarpeeksi valmiina, että se voitaisiin julkaista Applen App Storessa. Tämä tarkoitti erilaisten Applen määrittämien ohjeistuksien täyttämistä.
Työ toteutettiin käyttäen Applen uutta Swift-ohjelmointikieltä ja SceneKit-sovelluskehystä, ja siinä tutustuttiin niiden toimintaan iOS-pelinkehityksessä.
Swift-ohjelmointikielen epäkypsyys johti useisiin koodin uudelleenkirjoituksiin aina, kun kielestä julkaistiin uusia versioita. Työssä olisi myös voinut olla syytä harkita protokolla-ohjelmoinnin käyttöä olio-ohjelmoinnin sijaan, jolloin koodista olisi voinut saada vielä yksinkertaisempaa. Pelille tehty käyttäjätestaus paljasti, että se kaipaa vielä parempia ohjeistuksia, ennen kuin sen voidaan todeta täyttävän kaikki Applen ohjeistukset.
Insinöörityö osoitti, että Swift-ohjelmointikieltä ja SceneKit-sovelluskehystä voidaan käyttää ilman suuria haasteita Applen ohjeistuksien mukaisen iOS-pelin ohjelmointiin. Niiden takia ei tarvinnut tehdä kompromisseja peliä suunniteltaessa.
Työ toteutettiin käyttäen Applen uutta Swift-ohjelmointikieltä ja SceneKit-sovelluskehystä, ja siinä tutustuttiin niiden toimintaan iOS-pelinkehityksessä.
Swift-ohjelmointikielen epäkypsyys johti useisiin koodin uudelleenkirjoituksiin aina, kun kielestä julkaistiin uusia versioita. Työssä olisi myös voinut olla syytä harkita protokolla-ohjelmoinnin käyttöä olio-ohjelmoinnin sijaan, jolloin koodista olisi voinut saada vielä yksinkertaisempaa. Pelille tehty käyttäjätestaus paljasti, että se kaipaa vielä parempia ohjeistuksia, ennen kuin sen voidaan todeta täyttävän kaikki Applen ohjeistukset.
Insinöörityö osoitti, että Swift-ohjelmointikieltä ja SceneKit-sovelluskehystä voidaan käyttää ilman suuria haasteita Applen ohjeistuksien mukaisen iOS-pelin ohjelmointiin. Niiden takia ei tarvinnut tehdä kompromisseja peliä suunniteltaessa.