Vanhusten osallisuuden vahvistaminen kuntouttavassa virkistystoiminnassa muutoksen johtamisen keinoin
Nissinen, Marika (2016)
Nissinen, Marika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315702
Tiivistelmä
Kaikilla ihmisillä on oikeus osallistua ja tulla kuulluksi omaa elämäänsä koskevissa asioissa. Hyvän vanhustyön edellytys on, että ikääntyviä ja vanhuksia kuunnellaan ja kehitetään monipuolisia palveluita vastaamaan heidän tarpeitaan. Osallisuus on vaikuttamista omaa elämää koskeviin asioihin, osallistumista yhteisön luomiseen sekä yhteisön henkeä ylläpitävään keskusteluun ja toimintaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa ikäihmisten ja vanhusten osallisuutta kuntouttavan virkistystoiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jonka tueksi kerättiin tietoa ensin haastattelemalla hoiva- ja asumisyksiköiden asiakkaita neljässä Joensuun kaupungin hoiva- ja asumispalveluyksikössä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Toimintaa kehitettiin yhdessä yksiköiden henkilökunnan sekä lähiesimiehistä ja heidän henkilökunnasta valitsemiensa avaintoimijoiden muodostaman ryhmän kanssa. Kehittämistyöskentelyssä käytettiin osallistavia menetelmiä ja John P. Kotterin muutoksen johtamisen kahdeksan askeleen mallia.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi asiakaslähtöisen kuntouttavan virkistystoiminnan järjestämisen ja johtamisen perehdytysmateriaali. Se tuotti myös asiakkaan osallisuutta vahvistavien johtamiskäytäntöjen ”köynnöstuen”. Dialogi yksiköiden välillä tuotti hyviä käytänteitä ja vahvisti yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jonka tueksi kerättiin tietoa ensin haastattelemalla hoiva- ja asumisyksiköiden asiakkaita neljässä Joensuun kaupungin hoiva- ja asumispalveluyksikössä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Toimintaa kehitettiin yhdessä yksiköiden henkilökunnan sekä lähiesimiehistä ja heidän henkilökunnasta valitsemiensa avaintoimijoiden muodostaman ryhmän kanssa. Kehittämistyöskentelyssä käytettiin osallistavia menetelmiä ja John P. Kotterin muutoksen johtamisen kahdeksan askeleen mallia.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi asiakaslähtöisen kuntouttavan virkistystoiminnan järjestämisen ja johtamisen perehdytysmateriaali. Se tuotti myös asiakkaan osallisuutta vahvistavien johtamiskäytäntöjen ”köynnöstuen”. Dialogi yksiköiden välillä tuotti hyviä käytänteitä ja vahvisti yhteisöllisyyttä.