Väisälänmäen karjamaja-kahvilan toiminnan kehittäminen
Ratilainen, Ulla (2016)
Ratilainen, Ulla
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215656
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Väisälänmäellä, Lapinlahdella sijaitsevan entisen karjamajan tiloissa toimivaa kahvilaa ja sen toiminnan kehittämistä. Toimintaa pyörittää Lapinlahden 4H-yhdistys. Tilat omistaa Lapinlahden kunta. Lapinlahti sijaitsee Itä-Suomessa, Pohjois-Savossa. Se on merkittävä taidepitäjä, ja kahvila sijaitseekin merkittävän luonto- ja kulttuuri-polun varrella. Lapinlahden Väisälänmäki on yksi Suomen 27:stä kansallismaisemasta.
Työn aihe on kahvilan toimintojen kehittäminen. Työ on produktityyppinen. Työn laajuus ja rajaus valikoitui haastattelun ja strukturoidun kyselyn sekä havaintojen pohjalta. Työ käsittelee kahvilatuotteita ja niiden valmistusta ja säilytystä. Toinen kehityskohde on kahvilan näkyvyys ja markkinointi. Työn lopulliset tuotokset ovat vakioidut reseptiikat ja raaka-ainelistat sekä yrityksen näkyvyyden parantamiseen laaditut Facebook-sivut.
Työn tietoperustan ensimmäisessä luvussa käsitellään yleisesti kahvilatoimintaa maailmalla ja Suomessa. Luku käsittelee yleisellä tasolla kahviloiden historiaa, tuotevalikoimaa ja toimintaperiaatteita. Viimeisessä kappaleessa käsitellään yrityksen kannattavuutta sekä tuotteiden hinnoittelua. Toinen luku käsittelee markkinointia ja myyntiä. Luvussa perehdytään markkinointinäkyvyyteen, esimerkiksi markkinointiin sosiaalisessa mediassa, sekä aktiiviseen myyn-tityöhön.
Toimeksiantaja on yleishyödyllinen järjestö 4H, jonka toimintaperiaatteita käsitellään luvussa viisi. 4H on maailmanlaajuinen järjestö, joka tukee nuorien oppimista, kädentaitojen kehittymistä ja itsenäistymistä. Lapinlahden 4H-yhdistys on hyvin aktiivinen toimija myös Lapinlahden kunnassa. Kahvilatyö on yksi 4H:n toiminnoista.
Empiirinen osa esittelee produktiosien tuottamista, jotka valmistuivat vaiheittain kesän ja syksyn 2016 aikana . 4H:n toiminnanjohtajan kanssa käydyssä haastattelussa käytiin läpi alustavaa suuntaa työlle. Toiveena oli reseptiikan luominen sekä mahdollinen toiminnan laajentaminen ympärivuotisesti jollakin tasolla. Työn lopullinen rajaus oli se, että toiminnan laajentamista käydään läpi vain pintaraapaisuna ja pohdintana. Siinä onkin ainekset jollekin toiselle uuden opinnäytetyön tekemiseen. Reseptiikan luomiseen vaikutti suuresti henkilökunnalle teetetty tutkimus, jossa selvitettiin mitkä tuotteet henkilökunta kokee myyvimmiksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin mahdollisia epäkohtia työpaikan hygieniassa ja järjestyksessä. Työ laajeni havaintojen perusteella käsittelemään myös näitä asioita, vaikka henkilökunta ei kokenut, että niissä olisi puutteita.
Työn liitteinä ovat annoskortit, reseptit, kauppalista, hävikkilista, näyttökuvat Facebook-sivuista, tuotteiden säilytys- ja tarjoiluohjeet, vohvelimainos sekä kyselyraportti.
Työn aihe on kahvilan toimintojen kehittäminen. Työ on produktityyppinen. Työn laajuus ja rajaus valikoitui haastattelun ja strukturoidun kyselyn sekä havaintojen pohjalta. Työ käsittelee kahvilatuotteita ja niiden valmistusta ja säilytystä. Toinen kehityskohde on kahvilan näkyvyys ja markkinointi. Työn lopulliset tuotokset ovat vakioidut reseptiikat ja raaka-ainelistat sekä yrityksen näkyvyyden parantamiseen laaditut Facebook-sivut.
Työn tietoperustan ensimmäisessä luvussa käsitellään yleisesti kahvilatoimintaa maailmalla ja Suomessa. Luku käsittelee yleisellä tasolla kahviloiden historiaa, tuotevalikoimaa ja toimintaperiaatteita. Viimeisessä kappaleessa käsitellään yrityksen kannattavuutta sekä tuotteiden hinnoittelua. Toinen luku käsittelee markkinointia ja myyntiä. Luvussa perehdytään markkinointinäkyvyyteen, esimerkiksi markkinointiin sosiaalisessa mediassa, sekä aktiiviseen myyn-tityöhön.
Toimeksiantaja on yleishyödyllinen järjestö 4H, jonka toimintaperiaatteita käsitellään luvussa viisi. 4H on maailmanlaajuinen järjestö, joka tukee nuorien oppimista, kädentaitojen kehittymistä ja itsenäistymistä. Lapinlahden 4H-yhdistys on hyvin aktiivinen toimija myös Lapinlahden kunnassa. Kahvilatyö on yksi 4H:n toiminnoista.
Empiirinen osa esittelee produktiosien tuottamista, jotka valmistuivat vaiheittain kesän ja syksyn 2016 aikana . 4H:n toiminnanjohtajan kanssa käydyssä haastattelussa käytiin läpi alustavaa suuntaa työlle. Toiveena oli reseptiikan luominen sekä mahdollinen toiminnan laajentaminen ympärivuotisesti jollakin tasolla. Työn lopullinen rajaus oli se, että toiminnan laajentamista käydään läpi vain pintaraapaisuna ja pohdintana. Siinä onkin ainekset jollekin toiselle uuden opinnäytetyön tekemiseen. Reseptiikan luomiseen vaikutti suuresti henkilökunnalle teetetty tutkimus, jossa selvitettiin mitkä tuotteet henkilökunta kokee myyvimmiksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin mahdollisia epäkohtia työpaikan hygieniassa ja järjestyksessä. Työ laajeni havaintojen perusteella käsittelemään myös näitä asioita, vaikka henkilökunta ei kokenut, että niissä olisi puutteita.
Työn liitteinä ovat annoskortit, reseptit, kauppalista, hävikkilista, näyttökuvat Facebook-sivuista, tuotteiden säilytys- ja tarjoiluohjeet, vohvelimainos sekä kyselyraportti.