Asiakastyypit vaatetusalan design-yrityksessä
Tuomainen, Iida-Maria (2016)
Tuomainen, Iida-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103015536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103015536
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia asiakkaita toimeksiantajayrityksellä on ja miten heitä voidaan tarkemmin luokitella eri asiakastyyppeihin. Tutkimuksen avulla pyrittiin parempaan asiakastuntemukseen, jotta liiketoimintaa voidaan tulevaisuudessa kehittää yhä asiakaslähtöisempään suuntaan. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään asiakkaiden psykografisia tekijöitä, joita ovat ostomotiivit, asenteet ja persoonallisuus. Tutkimuksessa selvitettiin psykografisten vaatekulutustapojen lisäksi vaatteiden kuluttamiseen ja ostamiseen liittyvää tiedonhakua. Näiden tekijöiden perusteella luotiin asiakastyypit.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelumenetelmää. Haastattelut toteutettiin toimeksiantajan kivijalkamyymälöissä Tampereella ja Helsingissä. Haastatteluihin osallistui 14 toimeksiantajan jo olemassa olevaa asiakasta.
Tutkimuksen tuloksena asiakaskunnasta löydettiin viisi asiakastyyppiä ja kaksi sosiaalisen median käyttäjätyyppiä sekä keinoja sosiaalisessa mediassa tehtävään tiedonhakuun. Merkittävimpiä vaateasiakastyyppejä ovat yksilöllinen ja itseensä panostava asiakastyyppi ja, arvot edellä -asiakastyyppi ja uskollinen asiakastyyppi, sillä enemmistö vastaajista mukaili näiden tyyppien sisältämiä piirteitä. Sosiaalisen median käyttäjätyyppejä löydettiin kaksi, joita ovat kriitikot ja yleisö.
Jatkotutkimuksena määrällinen asiakastutkimus voisi tuottaa arvokasta tietoa siitä, miten asiakkaat jakautuvat löydettyjen kuluttajaryhmien kesken. Määrällisen tutkimuksen avulla voitaisiin myös luoda tarkkoja asiakasprofiileja tarkastelemalla demografisten ja psykografisten tekijöiden suhteita toisiinsa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelumenetelmää. Haastattelut toteutettiin toimeksiantajan kivijalkamyymälöissä Tampereella ja Helsingissä. Haastatteluihin osallistui 14 toimeksiantajan jo olemassa olevaa asiakasta.
Tutkimuksen tuloksena asiakaskunnasta löydettiin viisi asiakastyyppiä ja kaksi sosiaalisen median käyttäjätyyppiä sekä keinoja sosiaalisessa mediassa tehtävään tiedonhakuun. Merkittävimpiä vaateasiakastyyppejä ovat yksilöllinen ja itseensä panostava asiakastyyppi ja, arvot edellä -asiakastyyppi ja uskollinen asiakastyyppi, sillä enemmistö vastaajista mukaili näiden tyyppien sisältämiä piirteitä. Sosiaalisen median käyttäjätyyppejä löydettiin kaksi, joita ovat kriitikot ja yleisö.
Jatkotutkimuksena määrällinen asiakastutkimus voisi tuottaa arvokasta tietoa siitä, miten asiakkaat jakautuvat löydettyjen kuluttajaryhmien kesken. Määrällisen tutkimuksen avulla voitaisiin myös luoda tarkkoja asiakasprofiileja tarkastelemalla demografisten ja psykografisten tekijöiden suhteita toisiinsa.