Lapsen osallisuus Kiuruveden päivähoidossa
Erholtz, Asta (2016)
Erholtz, Asta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815516
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lapsen osallisuus Kiuruveden päivähoidossa. Osallisuuden merkitys integroidussa perusryhmässä on vahvistaa lapsiryhmän yhteenkuuluvuuden tunnetta ja voimaannuttaa kaikkia lapsia yksilöllisesti. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kiuruveden kaupungin Satumetsän päiväkoti, jossa kaikki lapsiryhmät on muodostettu integraatio-inkluusio periaatteella. Opinnäytetyössä selvitettiin lasten osallisuuden toteutumista yhdessä päiväkodin lapsiryhmässä. Tutkimustehtävänä oli kuvata lapsiryhmän lasten omia osallisuuden kokemuksia. Opinnäytetyön tuloksista saatiin päiväkodille ja ryhmälle tietoa, miten integraation ja inkluusion kautta tapahtuva osallisuus toteutuu lapsilla.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, johon tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla ryhmän viittä viisivuotiasta lasta. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun menetelmää käyttäen ja havainnoinnit yksilö- ja ryhmähavainnointina. Opinnäyteyössä käytetiin Leena Turjan osallisuuden moniulotteista mallia aineistonkeruun tukena ja aineistonanalyysissa teoreettisena käsitekarttana.
Tutkimustulosten mukaan lasten osallisuus Satumetsän päiväkodin ryhmässä toteutuu pääsääntöisesti hyvin, mutta lasten kokemuksissa on kuitenkin yksilöllisiä ja tilannesidonnaisia eroja. Lapset kokivat osallisuuden paremmin suoraan heitä itseä ja kavereita koskevissa toiminnoissa kuin laajemman yhteisön toiminnoissa. Lapsien osallisuutta kokonaisvaltaiseen toimintaprosessiin voitaisi kehittää ja vahvistaa heidän tietoisuuttaan omista vaikutusmahdollisuuksistaan.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, johon tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla ryhmän viittä viisivuotiasta lasta. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun menetelmää käyttäen ja havainnoinnit yksilö- ja ryhmähavainnointina. Opinnäyteyössä käytetiin Leena Turjan osallisuuden moniulotteista mallia aineistonkeruun tukena ja aineistonanalyysissa teoreettisena käsitekarttana.
Tutkimustulosten mukaan lasten osallisuus Satumetsän päiväkodin ryhmässä toteutuu pääsääntöisesti hyvin, mutta lasten kokemuksissa on kuitenkin yksilöllisiä ja tilannesidonnaisia eroja. Lapset kokivat osallisuuden paremmin suoraan heitä itseä ja kavereita koskevissa toiminnoissa kuin laajemman yhteisön toiminnoissa. Lapsien osallisuutta kokonaisvaltaiseen toimintaprosessiin voitaisi kehittää ja vahvistaa heidän tietoisuuttaan omista vaikutusmahdollisuuksistaan.