Lukioikäisten kuva sairaanhoitajan työstä. Fokusryhmähaastattelu
Halme, Matti; Karlén, Aleksi (2016)
Halme, Matti
Karlén, Aleksi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102015290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102015290
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lukiolaisten kuva sairaanhoitajan työstä. Opinnäytetyö on osa SUVAKE-hanketta, jonka avulla pyritään kehittämään uutta valintakoemenetelmää sairaanhoitajakoulutukseen.
Aikaisempaa tutkittua tietoa etsittiin Cinahl tietokannasta vuodet 1998-2015. Katsauksen perusteella todettiin aikaisempia tutkimuksia aiheesta olevan niukasti. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua. Aineisto muodostui kolmesta fokusryhmähaastattelusta (n=21), jotka toteutettiin pääkaupunkiseudulla kahdessa lukiossa keväällä 2016. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sekä analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Lukiolaisten kuva sairaanhoitajan työstä jakautui viiteen yläluokkaan: sairaanhoitajan ominaisuudet, sairaanhoitajan työn ominaisuudet, kuvan alkuperä, sairaanhoitajan työajat ja -ympäristö, sairaanhoitajan työtehtävät ja työn vaativuus. Kyseiset yläluokat muodostuivat kahdeksasta alaluokasta.
Työn tulosten perusteella ammattikorkeakoulut ja ammattijärjestöt voivat kohdentaa tietoa sairaanhoitajan työstä tarkemmin lukiolaisille. Tämän toivotaan edistävän motivoituneiden ja sitoutuneiden opiskelijoiden hakeutumista sairaanhoitajaopintojen pariin. Opinnäytetyön tuloksia ei voi soveltaa suoraan väestötasoon, mutta työn tulosten perusteella on mahdollista suunnitella ja toteuttaa jatkotutkimuksia lukiolaisten ja väestön keskuudessa.
Aikaisempaa tutkittua tietoa etsittiin Cinahl tietokannasta vuodet 1998-2015. Katsauksen perusteella todettiin aikaisempia tutkimuksia aiheesta olevan niukasti. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua. Aineisto muodostui kolmesta fokusryhmähaastattelusta (n=21), jotka toteutettiin pääkaupunkiseudulla kahdessa lukiossa keväällä 2016. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sekä analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Lukiolaisten kuva sairaanhoitajan työstä jakautui viiteen yläluokkaan: sairaanhoitajan ominaisuudet, sairaanhoitajan työn ominaisuudet, kuvan alkuperä, sairaanhoitajan työajat ja -ympäristö, sairaanhoitajan työtehtävät ja työn vaativuus. Kyseiset yläluokat muodostuivat kahdeksasta alaluokasta.
Työn tulosten perusteella ammattikorkeakoulut ja ammattijärjestöt voivat kohdentaa tietoa sairaanhoitajan työstä tarkemmin lukiolaisille. Tämän toivotaan edistävän motivoituneiden ja sitoutuneiden opiskelijoiden hakeutumista sairaanhoitajaopintojen pariin. Opinnäytetyön tuloksia ei voi soveltaa suoraan väestötasoon, mutta työn tulosten perusteella on mahdollista suunnitella ja toteuttaa jatkotutkimuksia lukiolaisten ja väestön keskuudessa.