Keskisuurten tilitoimistojen odotukset tradenomien taloushallinnon osaamisesta
Vetrova, Margarita (2016)
Vetrova, Margarita
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115093
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tradenomien taloushallinto-osaamista työnantajien näkökulmasta. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää keskisuurten tilitoimistojen odotuksia tradenomien taloushallinnon nykyisestä ja tulevaisuuden osaamisesta. Opinnäytetyö tehtiin osana isompaa tutkimushanketta, jonka Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on perustanut yhteistyössä toimialan liittojen kanssa. Tutkimushanke on toteutettu ”Tradenomin taloushallinto-osaaminen” opinnäytetöiden teemaryhmänä, jonka toimeksiantajana on ollut Haaga-Helian ammattikorkeakoulun rehtori Teemu Kokko, Taloushallintoliitto ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 19.5. – 1.6.2016 välisenä aikana. Aineisto kerättiin lähettämällä työelämän edustajille sähköpostitse linkki sähköiseen kyselylomakkeeseen Webropol- ohjelman avulla. Kyselylomake sisälsi yhteensä17 kysymystä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 10 – 99 henkilöä työllistävät keskisuuret tilitoimistot. Yritysten yhteystiedot saatiin Bisnode Selectorin kautta ja näitä täydennettiin Taloushallintoliiton ja auktorisoitujen tilitoimistojen nettisivuilta. Kyselyyn vastasi yhteensä 31 henkilöä ja vastausprosentti oli 10,65 %. Aineisto analysoitiin Webropolin, Excelin ja SPSS:n ohjelmien avulla.
Tutkimustulosten mukaan tilitoimistot odottavat tradenomeilta osaamista etenkin seuraavissa taloushallinnon eri osa-alueissa: yritysverotus, kirjanpito, tilinpäätös, arvonlisäverotus, viranomaisilmoitukset, raportointi, laskumerkintävaatimukset, laskutus, maksuliikenne, osto- ja myyntilaskujen käsittely sekä osto- ja myyntireskontran hoito. Palkanlaskentaan liittyen vastaajien odotukset painottuivat seuraavien osa-alueiden hallintaan: maksettavan palkan laskeminen, luontoisedut, henkilökuntaedut, työnantajailmoitukset, vuosilomalaskenta, ennakonpidätys ja muut vähennykset sekä matka- ja muut korvaukset.
Lisäksi toivottiin osaamista seuraavissa osaamisalueissa: sähköinen taloushallinto, taloushallinnon säädökset, taloushallinnon ohjelmistojen hallinta, ammattietiikka, asiakaspalvelu-, tiimityöskentely-, viestintä- ja vuorovaikutustaidot sekä MS Excel- ja muu tietotekninen osaaminen. Taloushallintoalan työntekijän kyvyistä ja henkilökohtaisista ominaisuuksista tärkeimmiksi nostettiin stressinsietokyky, kyky hahmottaa kokonaisuuksia, itsenäinen ote työhön, oppimiskyky, oma-aloitteisuus, vastuullisuus sekä ongelmanratkaisukyky ja huolellisuus.
Tulosten perusteella keskeisimpinä kehittämisen kohteina tradenomien taloushallinnon osaamisessa pidettiin: yritysverotuksen ja arvonlisäverotuksen osaamista, kirjanpidon ja tilinpäätöksen perusosaamisen vahvistamista, käytännön osaamista, sähköisen taloushallinnon osaamista sekä taloudellisen tiedon tulkintaa ja analysointitaitoja. Tulevaisuudessa korostuu erityisesti tietotekninen osaaminen sekä asiakaspalvelutaitojen, vuorovaikutustaitojen ja kokonaisuuksien hahmottamisen taidon merkitys. Työnantajien mielestä tradenomien opetuksessa pitäisi panostaa enemmän käytännönläheisen opetuksen lisäämiseen, perusosaamisen hallintaan sekä taloushallinnon ohjelmistojen hallintaan ja Excelin osaamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 19.5. – 1.6.2016 välisenä aikana. Aineisto kerättiin lähettämällä työelämän edustajille sähköpostitse linkki sähköiseen kyselylomakkeeseen Webropol- ohjelman avulla. Kyselylomake sisälsi yhteensä17 kysymystä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 10 – 99 henkilöä työllistävät keskisuuret tilitoimistot. Yritysten yhteystiedot saatiin Bisnode Selectorin kautta ja näitä täydennettiin Taloushallintoliiton ja auktorisoitujen tilitoimistojen nettisivuilta. Kyselyyn vastasi yhteensä 31 henkilöä ja vastausprosentti oli 10,65 %. Aineisto analysoitiin Webropolin, Excelin ja SPSS:n ohjelmien avulla.
Tutkimustulosten mukaan tilitoimistot odottavat tradenomeilta osaamista etenkin seuraavissa taloushallinnon eri osa-alueissa: yritysverotus, kirjanpito, tilinpäätös, arvonlisäverotus, viranomaisilmoitukset, raportointi, laskumerkintävaatimukset, laskutus, maksuliikenne, osto- ja myyntilaskujen käsittely sekä osto- ja myyntireskontran hoito. Palkanlaskentaan liittyen vastaajien odotukset painottuivat seuraavien osa-alueiden hallintaan: maksettavan palkan laskeminen, luontoisedut, henkilökuntaedut, työnantajailmoitukset, vuosilomalaskenta, ennakonpidätys ja muut vähennykset sekä matka- ja muut korvaukset.
Lisäksi toivottiin osaamista seuraavissa osaamisalueissa: sähköinen taloushallinto, taloushallinnon säädökset, taloushallinnon ohjelmistojen hallinta, ammattietiikka, asiakaspalvelu-, tiimityöskentely-, viestintä- ja vuorovaikutustaidot sekä MS Excel- ja muu tietotekninen osaaminen. Taloushallintoalan työntekijän kyvyistä ja henkilökohtaisista ominaisuuksista tärkeimmiksi nostettiin stressinsietokyky, kyky hahmottaa kokonaisuuksia, itsenäinen ote työhön, oppimiskyky, oma-aloitteisuus, vastuullisuus sekä ongelmanratkaisukyky ja huolellisuus.
Tulosten perusteella keskeisimpinä kehittämisen kohteina tradenomien taloushallinnon osaamisessa pidettiin: yritysverotuksen ja arvonlisäverotuksen osaamista, kirjanpidon ja tilinpäätöksen perusosaamisen vahvistamista, käytännön osaamista, sähköisen taloushallinnon osaamista sekä taloudellisen tiedon tulkintaa ja analysointitaitoja. Tulevaisuudessa korostuu erityisesti tietotekninen osaaminen sekä asiakaspalvelutaitojen, vuorovaikutustaitojen ja kokonaisuuksien hahmottamisen taidon merkitys. Työnantajien mielestä tradenomien opetuksessa pitäisi panostaa enemmän käytännönläheisen opetuksen lisäämiseen, perusosaamisen hallintaan sekä taloushallinnon ohjelmistojen hallintaan ja Excelin osaamiseen.