Kasvattajien sanaton viestintä päiväkodissa alle kolmevuotiaiden lasten leikissä
Nevalainen, Larissa; Riesen, Anu (2016)
Nevalainen, Larissa
Riesen, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115074
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme millaista sanatonta viestintää päiväkodin kasvattajilla esiintyy alle kolmevuotiaiden lasten leikkitilanteissa. Emme erityisesti ota kantaa siihen, millaista kasvattajien sanattoman viestinnän tulisi olla, mutta kerromme mitä merkitystä erilaisilla sanattoman viestinnän elementeillä on alle kolmivuotiaiden leikin ja kehityksen kannalta. Teoreettisena viitekehyksenä toimii alle kolmivuotiaiden leikin osalta Jean Piaget’n teoria kognitiivisesta kehityksestä ja sen pohjalta hahmoteltu leikin kehitysvaiheiden teoria. Esittelemme opinnäytetyössämme teoriaa myös sanattomasta viestinnästä ja vuorovaikutuksesta yleisesti.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa aineiston keruu toteutettiin havainnoimalla. Havainnoinnin apuna käytimme videokuvausta, jotta voisimme palata tilanteisiin useita ker-toja ja löytää erilaisia sanattoman viestinnän elementtejä. Yhteistyökumppaninamme toimi eräs vantaalainen päiväkoti ja sen alle kolmevuotiaiden lasten ryhmä. Tarkastelun kohteina toimivat ryhmän kasvattajat, lastentarhanopettaja sekä kaksi lastenhoitajaa. Havainnointi tapahtui marraskuussa 2015.
Tutkimustuloksista ilmeni, että tutkimuksissa olleiden kasvattajien sanaton viestintä oli enimmäkseen yhdenmukaista. Kasvattajat ovat hyvin keskittyneesti leikissä mukana ja leikkitilanteissa vallitsee rauhallinen ilmapiiri. Kasvattajat ovat leikin aikana lasten tasolla ja lähellä lapsia. Heidän katseensa ja kehonsa ovat suuntautuneet joko lapsiin tai yhteisen kiinnostuksen kohteeseen. Kasvattajien käyttämät eleet ovat enimmäkseen osoittavia eleitä. Kosketusta oli hoivatilanteissa sekä osana leikkiä. He tuntuvat rikastuttavan leikkiä pu-heellaan, kysymyksillään ja äänteillään. Yllätykseksemme kasvattajat käyttivät vain niukasti tilannetta tukevia ilmeitä ja hymyilivät vain harvoin ja vaisusti.
Tutkimustuloksista on hyötyä kaikille jotka haluavat kiinnittää huomiota erilaisten sanattoman viestinnän elementteihin etenkin alle kolmevuotiaiden lasten vuorovaikutus- ja leikkitilanteissa. Eniten tutkimustuloksista on kuitenkin hyötyä havainnoinnin kohteena oleville kasvattajille, jotka saavat tekemiemme havaintojen pohjalta mahdollisuuden kiinnittää enemmän huomiota sanattomaan ilmaisuunsa sekä kehittää toimintansa lasten kanssa vuorovaikutuksessa ollessaan.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa aineiston keruu toteutettiin havainnoimalla. Havainnoinnin apuna käytimme videokuvausta, jotta voisimme palata tilanteisiin useita ker-toja ja löytää erilaisia sanattoman viestinnän elementtejä. Yhteistyökumppaninamme toimi eräs vantaalainen päiväkoti ja sen alle kolmevuotiaiden lasten ryhmä. Tarkastelun kohteina toimivat ryhmän kasvattajat, lastentarhanopettaja sekä kaksi lastenhoitajaa. Havainnointi tapahtui marraskuussa 2015.
Tutkimustuloksista ilmeni, että tutkimuksissa olleiden kasvattajien sanaton viestintä oli enimmäkseen yhdenmukaista. Kasvattajat ovat hyvin keskittyneesti leikissä mukana ja leikkitilanteissa vallitsee rauhallinen ilmapiiri. Kasvattajat ovat leikin aikana lasten tasolla ja lähellä lapsia. Heidän katseensa ja kehonsa ovat suuntautuneet joko lapsiin tai yhteisen kiinnostuksen kohteeseen. Kasvattajien käyttämät eleet ovat enimmäkseen osoittavia eleitä. Kosketusta oli hoivatilanteissa sekä osana leikkiä. He tuntuvat rikastuttavan leikkiä pu-heellaan, kysymyksillään ja äänteillään. Yllätykseksemme kasvattajat käyttivät vain niukasti tilannetta tukevia ilmeitä ja hymyilivät vain harvoin ja vaisusti.
Tutkimustuloksista on hyötyä kaikille jotka haluavat kiinnittää huomiota erilaisten sanattoman viestinnän elementteihin etenkin alle kolmevuotiaiden lasten vuorovaikutus- ja leikkitilanteissa. Eniten tutkimustuloksista on kuitenkin hyötyä havainnoinnin kohteena oleville kasvattajille, jotka saavat tekemiemme havaintojen pohjalta mahdollisuuden kiinnittää enemmän huomiota sanattomaan ilmaisuunsa sekä kehittää toimintansa lasten kanssa vuorovaikutuksessa ollessaan.