Kestävä kehitys ja luontokasvatus varhaiskasvatuksessa : Telkän päiväkodin Metsäfestarit
Pokela, Heli (2016)
Pokela, Heli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092614563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092614563
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tehtiin yhteistyössä Tampereen Telkän päiväkodin kanssa järjestämällä Metsäfestarit. Metsäfestarit oli toiminnallinen tapahtuma, joka sisälsi luontokasvatuksellisia ja kestävään kehitykseen liittyviä toimintapisteitä, joita lapset kiersivät ryhmänsä kanssa. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten Metsäfestarit tuki lasten myönteisen luontosuhteen muodostumista ja työyhteisön yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä millaisia uusia toimintamalleja työntekijät saivat kestävän kehityksen ja luontokasvatuksen toteuttamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina.
Metsäfestarit yksittäisenä tapahtumana tarjosi lapsille positiivisten kokemusten kautta tehtyjä asioita, jotka ovat myönteisen luontosuhteen muodostumisen edellytys. Luontokasvatukselle kuten muullekin kasvatukselle on annettava aikaa ja vasta pidemmällä havainnoinnilla ja tutkimisella voidaan sanoa, kuinka se vaikuttaa lapsiin. Metsäfestareiden järjestäminen auttoi päiväkodin yhteishengen luomisessa ja toi yhteenkuuluvuuden tunnetta niin aikuisille kuin lapsille. Metsäfestarit eivät tuoneet aivan uusia toimintamalleja työyhteisöön, enemminkin uusia vinkkejä ja näkökulmia luontokasvatuksen toteuttamiseen. Se myös kannusti työntekijöitä hankkimaan lisää tietoa luontoon liittyvistä asioista. Metsäfestarit herätteli työntekijöitä pohtimaan, miksi vastaavia toimintoja ei käytetä arjessa enemmän.
Tapahtuma oli onnistunut, ja kaikille jäi siitä positiivinen kokemus luonnossa toimimisesta. Lasten mukaan parasta luonnossa olemisessa on siellä leikkiminen. Metsäfestareista jäi hyvä pohja vastaavanlaisten tapahtumien suunnitteluun, koska tapahtumien on oltava aikuisten hallinnassa ja yhteisellä vastuulla. Jatkossa voisi tutkia luontosuhteen muodostumisen näkyvyyttä pidemmällä aikavälillä lisäämällä luontokasvatusta päiväkodin arkeen ja tehdä siitä konkreettisia havaintoja tietyn ajanjakson jälkeen.
Metsäfestarit yksittäisenä tapahtumana tarjosi lapsille positiivisten kokemusten kautta tehtyjä asioita, jotka ovat myönteisen luontosuhteen muodostumisen edellytys. Luontokasvatukselle kuten muullekin kasvatukselle on annettava aikaa ja vasta pidemmällä havainnoinnilla ja tutkimisella voidaan sanoa, kuinka se vaikuttaa lapsiin. Metsäfestareiden järjestäminen auttoi päiväkodin yhteishengen luomisessa ja toi yhteenkuuluvuuden tunnetta niin aikuisille kuin lapsille. Metsäfestarit eivät tuoneet aivan uusia toimintamalleja työyhteisöön, enemminkin uusia vinkkejä ja näkökulmia luontokasvatuksen toteuttamiseen. Se myös kannusti työntekijöitä hankkimaan lisää tietoa luontoon liittyvistä asioista. Metsäfestarit herätteli työntekijöitä pohtimaan, miksi vastaavia toimintoja ei käytetä arjessa enemmän.
Tapahtuma oli onnistunut, ja kaikille jäi siitä positiivinen kokemus luonnossa toimimisesta. Lasten mukaan parasta luonnossa olemisessa on siellä leikkiminen. Metsäfestareista jäi hyvä pohja vastaavanlaisten tapahtumien suunnitteluun, koska tapahtumien on oltava aikuisten hallinnassa ja yhteisellä vastuulla. Jatkossa voisi tutkia luontosuhteen muodostumisen näkyvyyttä pidemmällä aikavälillä lisäämällä luontokasvatusta päiväkodin arkeen ja tehdä siitä konkreettisia havaintoja tietyn ajanjakson jälkeen.