Fundamentals of a New Era´s Responsive Education Institute : Case X Institute
Péry, Sari (2016)
Péry, Sari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092614541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092614541
Tiivistelmä
Työ ravistelee perinteisiä koulutusmaailman toimintatapoja ja haastaa konservatiivisia ideologioita esittämällä sekä perustelemalla laajan vaihtoehtoisen näkymän tulevaisuuden pelikentästä. Työn tavoitteena on selvittää onko X Instituutin henkilöstöllä valmiuksia hylätä vanhat perinteikkäät tavat ja tavoitella ensi vuosituhatta. Työ selvittää esiintyykö tarvittavia tulevaisuuden taitoja ja ajatusmaailmaa yrityksessä. Samalla tutkimus etsii vastauksia siihen tukeeko vai hidastaako yrityksen kulttuuri muutosta. Työn tilaajana on X Instituutin luonnonvarat ja yrittäjyys yksikön toimialajohtaja.
Työn tiedollinen perusta kumpuaa kirjoittajan kokemusperäisestä työhistoriasta kyseisessä yrityksessä ja syventävää tietoa on hankittu laajalla ympäristön tutkimisella erilaisista akateemisista lähteistä, aikakausilehdistä, tieteellisistä verkkojulkaisuista sekä lukuisista sähköisistä tietolähteistä. Työn alkuperäinen ensisysäys sai alkunsa Peter H.Koehnin ja James N. Rosenaun kirjasta Transnational Competence, (Kansallisuudet ylittävä osaaminen), Empowering Professional Curricila for Horizon Rising Challenges.
Kvantitatiivinen tutkimus, jolla kartoitettiin henkilöstön kyvykkyyksiä toteutettiin kyselytutkimuksella hyödyntäen Likertin asteikkoa. Tutkimus toimitettiin vastaajille verkkotutkimustyökalulla SurveyMonkey ja tulokset analysoitiin excel -taulukkolaskenta ohjelmassa.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että henkilöstöllä pääasiallisesti löytyy tarvittavia kyvykkyyksiä tulevaisuuden haasteisiin. Kuitenkin organisaatiokulttuuri säännöllisesti hidastaa kehittymistä kuluttamalla henkilöstön hyvinvointia ja tukemalla heikosti ammatillista kehittymistä. Kulttuuri liittyy olennaisesti johtamiseen. Kehitysideat ja toimintaehdotukset esittelevät vaihtoehtoisia tapoja sekä näkökulmia, joilla yrityksen johto voi tarttua tulevaisuuden haasteisiin.
Työn tiedollinen perusta kumpuaa kirjoittajan kokemusperäisestä työhistoriasta kyseisessä yrityksessä ja syventävää tietoa on hankittu laajalla ympäristön tutkimisella erilaisista akateemisista lähteistä, aikakausilehdistä, tieteellisistä verkkojulkaisuista sekä lukuisista sähköisistä tietolähteistä. Työn alkuperäinen ensisysäys sai alkunsa Peter H.Koehnin ja James N. Rosenaun kirjasta Transnational Competence, (Kansallisuudet ylittävä osaaminen), Empowering Professional Curricila for Horizon Rising Challenges.
Kvantitatiivinen tutkimus, jolla kartoitettiin henkilöstön kyvykkyyksiä toteutettiin kyselytutkimuksella hyödyntäen Likertin asteikkoa. Tutkimus toimitettiin vastaajille verkkotutkimustyökalulla SurveyMonkey ja tulokset analysoitiin excel -taulukkolaskenta ohjelmassa.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että henkilöstöllä pääasiallisesti löytyy tarvittavia kyvykkyyksiä tulevaisuuden haasteisiin. Kuitenkin organisaatiokulttuuri säännöllisesti hidastaa kehittymistä kuluttamalla henkilöstön hyvinvointia ja tukemalla heikosti ammatillista kehittymistä. Kulttuuri liittyy olennaisesti johtamiseen. Kehitysideat ja toimintaehdotukset esittelevät vaihtoehtoisia tapoja sekä näkökulmia, joilla yrityksen johto voi tarttua tulevaisuuden haasteisiin.