Päiväkotiviihtyvyys lapsen silmin : Lapset osallisina ohjatun toiminnan suunnittelussa
Hoikka, Noora; Peippo, Nadja (2016)
Hoikka, Noora
Peippo, Nadja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092414525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092414525
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä kehitettiin Päiväkoti Tuulentuvan lapsiryhmän ohjattua toimintaa viihtyvyyttä lisäävämmäksi. Opinnäytetyö muodostettiin sekä tutkimuksellisesta että toiminnallisesta osuudesta. Tutkimuskysymykseksi asetettiin, millaista ohjattua toimintaa pidettiin Tuulentuvan lapsiryhmässä lasten näkökulmasta viihtyisänä. Toiminnallisen osuuden avulla motivoitiin työntekijöitä lapsia osallistavaan suunnitteluun, jotta päiväkodissa viihdyttäisiin paremmin.
Kohderyhmän lasten mielipiteitä selvitettiin lapsilähtöisesti teemahaastattelulla. Haastatteluaineiston pohjalta suunniteltiin kaksi toiminnallista hetkeä. Lapset jaettiin näihin hetkiin ikätason mukaisesti. 3–4-vuotiaiden kanssa toteutettiin sadutusteatterimenetelmää ja 5–6-vuotiaiden kanssa varjokuva-menetelmää. Toiminnallisen osuuden jälkeen lapsilta kerättiin palaute ja tuloksista voitiin päätellä toiminnan olleen lapsilähtöistä sekä viihtyvyyttä lisäävää.
Haastattelutuloksista voidaan todeta kohderyhmämme 3–4-vuotiaiden pitävän mielekkäimpinä teemoina liikuntaa, kuvallista ja kirjallisuutta. Heidän kanssaan toteutetussa menetelmässä sovellettiin kuvallisen sekä kirjallisuuden teemoja. Vastaavasti 5–6-vuotiaiden mielekkäimmiksi teemoiksi nostettiin liikunta, kuvallinen ja kädentaidot. Näin ollen heidän menetelmässään yhdistettiin kuvallisen sekä kädentaitojen teemat. Harkinnan jälkeen liikunta jätettiin toiminnallisesta osuudesta pois laajan kokonaisuutensa vuoksi.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsiteltiin varhaiskasvatussuunnitelmaa, liikunnan ja taiteen merkitystä varhaiskasvatuksessa, lapsilähtöisyyttä sekä viihtyvyyden merkitystä lapsen hyvinvointiin. Projektin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin lisäksi opinnäytetyöhön sisällytettiin ”Ideoita päiväkodin toiminnan suunnitteluun” -vihkonen. Siihen koottiin toiminnassa käytetyt menetelmät sekä niiden jatkokehitysideat. Lisäksi vihkoseen sisällytettiin liikuntahetki, joka jätettiin toimintaosuuden ulkopuolelle. Vihkonen toteutettiin, jotta kehitysideat saatiin varhaiskasvattajille helposti hyödynnettävään muotoon.
Kohderyhmän lasten mielipiteitä selvitettiin lapsilähtöisesti teemahaastattelulla. Haastatteluaineiston pohjalta suunniteltiin kaksi toiminnallista hetkeä. Lapset jaettiin näihin hetkiin ikätason mukaisesti. 3–4-vuotiaiden kanssa toteutettiin sadutusteatterimenetelmää ja 5–6-vuotiaiden kanssa varjokuva-menetelmää. Toiminnallisen osuuden jälkeen lapsilta kerättiin palaute ja tuloksista voitiin päätellä toiminnan olleen lapsilähtöistä sekä viihtyvyyttä lisäävää.
Haastattelutuloksista voidaan todeta kohderyhmämme 3–4-vuotiaiden pitävän mielekkäimpinä teemoina liikuntaa, kuvallista ja kirjallisuutta. Heidän kanssaan toteutetussa menetelmässä sovellettiin kuvallisen sekä kirjallisuuden teemoja. Vastaavasti 5–6-vuotiaiden mielekkäimmiksi teemoiksi nostettiin liikunta, kuvallinen ja kädentaidot. Näin ollen heidän menetelmässään yhdistettiin kuvallisen sekä kädentaitojen teemat. Harkinnan jälkeen liikunta jätettiin toiminnallisesta osuudesta pois laajan kokonaisuutensa vuoksi.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsiteltiin varhaiskasvatussuunnitelmaa, liikunnan ja taiteen merkitystä varhaiskasvatuksessa, lapsilähtöisyyttä sekä viihtyvyyden merkitystä lapsen hyvinvointiin. Projektin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin lisäksi opinnäytetyöhön sisällytettiin ”Ideoita päiväkodin toiminnan suunnitteluun” -vihkonen. Siihen koottiin toiminnassa käytetyt menetelmät sekä niiden jatkokehitysideat. Lisäksi vihkoseen sisällytettiin liikuntahetki, joka jätettiin toimintaosuuden ulkopuolelle. Vihkonen toteutettiin, jotta kehitysideat saatiin varhaiskasvattajille helposti hyödynnettävään muotoon.