PERINNELEIKKITUOKIO : Kasvatuskumppanuuden ja perheliikunnan tukemiseksi
Laakso, Johanna; Hakalainen, Annamari (2016)
Laakso, Johanna
Hakalainen, Annamari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092314510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092314510
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voiko yhteinen perinneleikkituokio olla yksi keino perheiden ja päiväkodin kasvatuskumppanuuden tukemisessa lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi.
Lasten liikkumisen määrä ja fyysinen aktiivisuus ja niiden yhteys terveyteen, on puhuttanut hyvin paljon lasten parissa työskenteleviä ammattilaisia. Varhaiskasvatuksen liikunnan suosituksia vuodelta 2005 päivitetään parasta aikaa ja uusissa varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksissa painotetaan erityisesti kaikkien lapselle läheisten aikuisten roolia ja konkreettisia tekoja lasten liikkumisen mahdollistamisessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin eräässä Kouvolan kaupungin päiväkodissa yhteisenä perinneleikkituokiona perheiden ja päiväkodin henkilökun-nan kanssa. Palaute tuokiosta koostui suullisista ja kirjallisista palautteista ja kaikista niistä välittyi selkeästi se, että yhteinen tuokio oli koettu erittäin positiivisena kaikkien osallistuneiden osalta.
Saadun palautteen kautta ilmeni se, että yhteinen toiminnallinen tuokio on yksi hyvä keino tukea vanhempien ja päiväkodin yhteistä kasvatuskumppanuutta lasten fyy-sisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Yhteisen tuokion järjestäminen ei tarvitse välttämättä mittavia ja kalliita materia puitteita, vaan olennaisinta on aito toiminnassa mukana olo.
Jatkossa esimerkiksi yhteinen metsäretki, joukkuepeli tai mikä muu tahansa toiminta, johon voivat osallistua kaikenikäiset yhdessä, voi olla yhteisen fyysisesti aktiivisen toiminnan aihe sisältönä.
Lasten liikkumisen määrä ja fyysinen aktiivisuus ja niiden yhteys terveyteen, on puhuttanut hyvin paljon lasten parissa työskenteleviä ammattilaisia. Varhaiskasvatuksen liikunnan suosituksia vuodelta 2005 päivitetään parasta aikaa ja uusissa varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksissa painotetaan erityisesti kaikkien lapselle läheisten aikuisten roolia ja konkreettisia tekoja lasten liikkumisen mahdollistamisessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin eräässä Kouvolan kaupungin päiväkodissa yhteisenä perinneleikkituokiona perheiden ja päiväkodin henkilökun-nan kanssa. Palaute tuokiosta koostui suullisista ja kirjallisista palautteista ja kaikista niistä välittyi selkeästi se, että yhteinen tuokio oli koettu erittäin positiivisena kaikkien osallistuneiden osalta.
Saadun palautteen kautta ilmeni se, että yhteinen toiminnallinen tuokio on yksi hyvä keino tukea vanhempien ja päiväkodin yhteistä kasvatuskumppanuutta lasten fyy-sisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Yhteisen tuokion järjestäminen ei tarvitse välttämättä mittavia ja kalliita materia puitteita, vaan olennaisinta on aito toiminnassa mukana olo.
Jatkossa esimerkiksi yhteinen metsäretki, joukkuepeli tai mikä muu tahansa toiminta, johon voivat osallistua kaikenikäiset yhdessä, voi olla yhteisen fyysisesti aktiivisen toiminnan aihe sisältönä.