"Se on sitä dinojumppaa" : Tutkielma luovan liikunnan prosessista varhaiskasvatuksessa
Pietiläinen, Mimmi (2016)
Pietiläinen, Mimmi
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092014427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092014427
Tiivistelmä
Liikunta on ajankohtainen aihe varhaiskasvatuksessa. Halusin tarjota lapsille vaihtoehtoisia tapoja toimia ja tuottaa liikettä. Tavoitteeni oli selvittää ja kuvata toiminnallisessa opinnäytetyössä; Mikä innostaa lapsia luovaan liikuntaan? Mikä estää innostamasta? ja Mitä lapset tuokioissa tekevät?
Toteutin opinnäytetyöni/kehittämistyöni jyväskyläläisessä päiväkodissa. Pidin 3-5-vuotiaille luovan liikunnan kerhoa keväällä 2016, joka alkukartoituksi-neen ja esityksineen kesti kahdeksan viikkoa. Toteutin kahdelle erilliselle ryhmälle luovan liikunnan kerhoa. Ryhmä A muodostui 5-vuotiaista lapsista ja ryhmä B 3-4-vuotiaista lapsista. Luovan liikunnan kerhon lisäksi loimme yhdessä toiminnallista ympäristöä teemojen mukaisesti kokoontumisten vä-liajoilla.
Vastauksena tutkimuskysymyksiin oli nähtävissä, että lapset innostuivat luo-vasta liikunnasta sen ollessa lapsilähtöisesti ohjattua ja lasten omiin valintoi-hin pohjaavaa. Tuokioiden teemat etenivät prosessissa lasten kiinnostusten mukaan. Myös toimintaympäristöllä oli vaikutus siihen, miten lapset innostui-vat tuottamaan teemoja ja liikkumista. Käytin musiikkia ja lapsia kiinnostavia kehystarinoita lämmittelyssä itse luovaan liikkeeseen. Tuloksena syntyivät teemat ryhmissä, kuten, dinosaurusten tutkiminen, lumen olemus ja lumessa liikkuminen, Frozen hahmon elämä ja taikuus, avaruus ja robotit sekä Star wars: in valomiekkailu.
Teoreettinen viitekehys koostui luovan liikunnan teorioista ja sen soveltami-sesta sosiaalipedagogisin keinoin varhaiskasvatukseen.
Toteutin opinnäytetyöni/kehittämistyöni jyväskyläläisessä päiväkodissa. Pidin 3-5-vuotiaille luovan liikunnan kerhoa keväällä 2016, joka alkukartoituksi-neen ja esityksineen kesti kahdeksan viikkoa. Toteutin kahdelle erilliselle ryhmälle luovan liikunnan kerhoa. Ryhmä A muodostui 5-vuotiaista lapsista ja ryhmä B 3-4-vuotiaista lapsista. Luovan liikunnan kerhon lisäksi loimme yhdessä toiminnallista ympäristöä teemojen mukaisesti kokoontumisten vä-liajoilla.
Vastauksena tutkimuskysymyksiin oli nähtävissä, että lapset innostuivat luo-vasta liikunnasta sen ollessa lapsilähtöisesti ohjattua ja lasten omiin valintoi-hin pohjaavaa. Tuokioiden teemat etenivät prosessissa lasten kiinnostusten mukaan. Myös toimintaympäristöllä oli vaikutus siihen, miten lapset innostui-vat tuottamaan teemoja ja liikkumista. Käytin musiikkia ja lapsia kiinnostavia kehystarinoita lämmittelyssä itse luovaan liikkeeseen. Tuloksena syntyivät teemat ryhmissä, kuten, dinosaurusten tutkiminen, lumen olemus ja lumessa liikkuminen, Frozen hahmon elämä ja taikuus, avaruus ja robotit sekä Star wars: in valomiekkailu.
Teoreettinen viitekehys koostui luovan liikunnan teorioista ja sen soveltami-sesta sosiaalipedagogisin keinoin varhaiskasvatukseen.