Miten lainsäädäntö ohjaa suuhygienistin hoitotyön prosessia?
Malinen, Anna; Petman, Anna; Polas, Iris (2016)
Malinen, Anna
Petman, Anna
Polas, Iris
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914130
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suuhygienistin hoitotyön prosessia ohjaavat lait, asetukset ja säädökset julkisella
sektorilla. Suuhygienistin on tärkeä tietää hoitotyönprosessia ohjaava lainsäädäntö, jotta hän
osaltaan voi turvata potilaalle laadukasta ja turvallista suun terveydehoidon palvelua. Opinnäytetyön
tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, mitkä ovat tärkeimmät lait, asetukset ja säädökset
ja miten ne ohjaavat suuhygienistin työtä hoitotyön prosessin aikana julkisella sektorilla. Lisäksi
tarkoituksena oli kirjoittaa artikkeli Suomen Suuhygienistiliiton SSHL ry:n ja Suun terveydenhuollon ammattiliiton
STAL ry:n jäsenlehteen. Työn tavoitteena oli saada mahdollisimman laajasti tietoa lainsäädännöstä
suuhygienisteille, muille suun terveydenhuollon ammattihenkilöille, työnantajille ja potilaille.
Lisäksi tavoitteena oli lisätä työn kirjoittajien tietämystä lainsäädännöstä ja oppia kirjoittamaan artikkeli.
Toteutimme opinnäytetyön sovellettuna systemaattisena kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen Finkin
mallia. Ensimmäisenä asetimme työn kannalta tärkeimmät kysymykset ja valitsimme tietokannat ja
www- sivut, jonka jälkeen valitsimme hakutermit ja kirjoitimme työsuunnitelman. Seuraavaksi teimme
kirjallisuuskatsauksen, jonka pohjalta kirjoitimme artikkelin. Lähdeaineistona käytimme Terveysporttia
ja Suomen lainsäädäntöä. Lisäksi hyödynsimme internetin ja kirjastojen tarjoamat lähdeaineistot. Perustuslain
nojalla ketään suun terveydenhuoltoon pyrkivää asiakasta ei saa syrjiä alkuperän tai terveydentilan
perusteella. Lainsäädäntöä noudattamalla suuhygienisti pystyy toimimaan työssään asiakaslähtöisesti
ja tasapuolisesti kaikkia asiakasryhmiä kohtaan. Esimerkiksi terveydenhuoltolaki velvoittaa työnantajan
järjestämään työntekijöille täydennyskoulutusta, jotta työ pysyisi potilasturvallisena ja työtapaturmat
vähentyisivät. Näin ollen työskentely on tehokasta ja vähentää esimerkiksi sairaspoissaoloja,
joista koituu työnantajalle ylimääräisiä kuluja.
Yhteenvetona teimme talukon jossa lait, asetukset ja säädökset ovat sijoitettu suuhygienistin hoitotyön
prosessiin. Tämän avulla halusimme selkeyttää lainsäädännön merkitystä ja näkymistä suuhygienistin
työssä. Taulukko helpottaa lakien hahmottamista ja luo mielenkiintoa lakeja, asetuksia ja säädöksiä
kohtaan. Taulukkoa voidaan hyödyntää myös Savonia ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkintoohjelmassa.
Opinnäytetyön tuotoksena kirjoitimme artikkelin kirjallisuuskatsauksen perusteella, joka
käsittelee tärkeimmän lainsäädännön, mikä suuhygienistin työtä ohjaa hoitotyön prosessin aikana.
sektorilla. Suuhygienistin on tärkeä tietää hoitotyönprosessia ohjaava lainsäädäntö, jotta hän
osaltaan voi turvata potilaalle laadukasta ja turvallista suun terveydehoidon palvelua. Opinnäytetyön
tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, mitkä ovat tärkeimmät lait, asetukset ja säädökset
ja miten ne ohjaavat suuhygienistin työtä hoitotyön prosessin aikana julkisella sektorilla. Lisäksi
tarkoituksena oli kirjoittaa artikkeli Suomen Suuhygienistiliiton SSHL ry:n ja Suun terveydenhuollon ammattiliiton
STAL ry:n jäsenlehteen. Työn tavoitteena oli saada mahdollisimman laajasti tietoa lainsäädännöstä
suuhygienisteille, muille suun terveydenhuollon ammattihenkilöille, työnantajille ja potilaille.
Lisäksi tavoitteena oli lisätä työn kirjoittajien tietämystä lainsäädännöstä ja oppia kirjoittamaan artikkeli.
Toteutimme opinnäytetyön sovellettuna systemaattisena kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen Finkin
mallia. Ensimmäisenä asetimme työn kannalta tärkeimmät kysymykset ja valitsimme tietokannat ja
www- sivut, jonka jälkeen valitsimme hakutermit ja kirjoitimme työsuunnitelman. Seuraavaksi teimme
kirjallisuuskatsauksen, jonka pohjalta kirjoitimme artikkelin. Lähdeaineistona käytimme Terveysporttia
ja Suomen lainsäädäntöä. Lisäksi hyödynsimme internetin ja kirjastojen tarjoamat lähdeaineistot. Perustuslain
nojalla ketään suun terveydenhuoltoon pyrkivää asiakasta ei saa syrjiä alkuperän tai terveydentilan
perusteella. Lainsäädäntöä noudattamalla suuhygienisti pystyy toimimaan työssään asiakaslähtöisesti
ja tasapuolisesti kaikkia asiakasryhmiä kohtaan. Esimerkiksi terveydenhuoltolaki velvoittaa työnantajan
järjestämään työntekijöille täydennyskoulutusta, jotta työ pysyisi potilasturvallisena ja työtapaturmat
vähentyisivät. Näin ollen työskentely on tehokasta ja vähentää esimerkiksi sairaspoissaoloja,
joista koituu työnantajalle ylimääräisiä kuluja.
Yhteenvetona teimme talukon jossa lait, asetukset ja säädökset ovat sijoitettu suuhygienistin hoitotyön
prosessiin. Tämän avulla halusimme selkeyttää lainsäädännön merkitystä ja näkymistä suuhygienistin
työssä. Taulukko helpottaa lakien hahmottamista ja luo mielenkiintoa lakeja, asetuksia ja säädöksiä
kohtaan. Taulukkoa voidaan hyödyntää myös Savonia ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkintoohjelmassa.
Opinnäytetyön tuotoksena kirjoitimme artikkelin kirjallisuuskatsauksen perusteella, joka
käsittelee tärkeimmän lainsäädännön, mikä suuhygienistin työtä ohjaa hoitotyön prosessin aikana.