Opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille steriilin toimenpidepöydän luomisesta pientoimenpidettä varten
Herranen, Maria (2016)
Herranen, Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090514044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090514044
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli steriilin toimenpidepöydän luominen pientoimenpidettä varten. Opinnäytetyön menetelmä oli toiminnallinen ja työn tuotoksena toteutettiin opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille. Työn toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulu ja opetusvideo kuvattiin yhteistyössä Loimaan sairaalan Akuutti kuntoutusosasto 2:n kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoille opetusvideo steriilin toimenpidepöydän luomisesta pientoimenpidettä varten muiden opetusmenetelmien tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että opetusvideota voidaan käyttää yhtenä opetusmenetelmänä sairaanhoitajien koulutuksessa ja että sairaanhoitajaopiskelijat pystyvät hyödyntämään sitä esimerkiksi ennen käytännön harjoittelua.
Tietoperustassa käsiteltiin steriilin toimenpidepöydän luomisen lisäksi aseptiikan merkitystä infektioiden syntyyn potilasturvallisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyön tietoperustassa käytettiin useita eri lähteitä, jotka olivat maksimissaan 11 vuotta vanhoja.
Opetusmenetelmänä opetusvideon on tutkittu olevan toimiva ja hyvä, mikä lisää opetusvideon hyödynnettävyyttä sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään laajemmin opetusvideota opetusmenetelmänä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoille opetusvideo steriilin toimenpidepöydän luomisesta pientoimenpidettä varten muiden opetusmenetelmien tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että opetusvideota voidaan käyttää yhtenä opetusmenetelmänä sairaanhoitajien koulutuksessa ja että sairaanhoitajaopiskelijat pystyvät hyödyntämään sitä esimerkiksi ennen käytännön harjoittelua.
Tietoperustassa käsiteltiin steriilin toimenpidepöydän luomisen lisäksi aseptiikan merkitystä infektioiden syntyyn potilasturvallisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyön tietoperustassa käytettiin useita eri lähteitä, jotka olivat maksimissaan 11 vuotta vanhoja.
Opetusmenetelmänä opetusvideon on tutkittu olevan toimiva ja hyvä, mikä lisää opetusvideon hyödynnettävyyttä sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään laajemmin opetusvideota opetusmenetelmänä.