Poikien kokemuksia Icehearts Ry:n koulutyöstä
Lindholm, Meri (2016)
Lindholm, Meri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090113946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090113946
Tiivistelmä
Lindholm, Meri. Poikien kokemuksia Icehearts Ry:n koulutyöstä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2016. 74s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, miten Icehearts Ry:n toiminnassa mukana olevat nuoret kokevat yhdistyksen tekemän koulutyön. Koulutyötä toteuttavat Icehearts Ry:n työntekijät eli kasvattaja-valmentajat. Opinnäytetyön laajempana tavoitteena oli täydentää aiempia tutkimuksia luoden kokonaiskuvaa Icehearts Ry:n tekemästä koulutyöstä. Tuloksia järjestö voi hyödyntää koulutyön kehittämiseen ja rahoituksen hakemiseen.
Kirjallisuuden ja tutkimusten perusteella poikien koulumenestys on keskimäärin huonompaa kuin tyttöjen. Pojat ovat levottomampia, vaativat enemmän huomiota ja viihtyvät huonommin koulussa. Heillä on myös vahvat sukupuolisidonnaiset rooliodotukset koulumaailmassa ja tyttöjä suurempi riski syrjäytyä. Vaikeudet koulussa sekä positiivisten roolimallien puuttuminen toimivat syrjäytymisriskiä suurentavina tekijöinä. Koululla on omat tukikeinonsa, mutta suurenevat ryhmät ja vaihtuvat aikuiset luovat heikot edellytykset lasten ja nuorten henkilökohtaiseen tuntemiseen ja varhaiseen puuttumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin verkostokarttaa ja teemahaastattelua. Verkostokartalla pyrittiin selvittämään, miten Icehearts Ry:n kasvattaja-valmentaja sijoittuu nuoren elämänpiiriin. Aineisto kerättiin viideltä yläkouluikäiseltä pojalta, joiden kanssa Icehearts tekee koulutyötä säännöllisesti. Analyysi tehtiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja siihen yhdistettynä teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että kasvattaja-valmentaja tukee poikien tuntityöskentelyä ja toimii nuorille luotettavana aikuisena kouluympäristössä. Lisäksi kasvattaja parantaa kouluviihtyvyyttä ja suhtautuu negatiivisesti kiusaamiseen.
Icehearts-toiminnan pitkäaikaisuus luo kasvattaja-valmentajalle mahdollisuuden harvinaisen laajaan näköalapaikkaan nuoren sosiaalisiin ympäristöihin sekä varhaiseen puuttumiseen. Pojat kertoivat, että koulunkäynti ilman kasvattaja-valmentajaa olisi vaikeampaa ja arvosanat huonompia. Hän reagoi koululuokassa konkreettisella avulla poikien levottomuuteen ja keskittymisvaikeuksiin. Kasvattaja-valmentajan toiminta koulussa vaikuttaa ehkäisevän syrjäytymisriskiä. Opinnäytetyön johtopäätöksenä myös Icehearts Ry:n omat tavoitteet toiminnalle täyttyvät.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, miten Icehearts Ry:n toiminnassa mukana olevat nuoret kokevat yhdistyksen tekemän koulutyön. Koulutyötä toteuttavat Icehearts Ry:n työntekijät eli kasvattaja-valmentajat. Opinnäytetyön laajempana tavoitteena oli täydentää aiempia tutkimuksia luoden kokonaiskuvaa Icehearts Ry:n tekemästä koulutyöstä. Tuloksia järjestö voi hyödyntää koulutyön kehittämiseen ja rahoituksen hakemiseen.
Kirjallisuuden ja tutkimusten perusteella poikien koulumenestys on keskimäärin huonompaa kuin tyttöjen. Pojat ovat levottomampia, vaativat enemmän huomiota ja viihtyvät huonommin koulussa. Heillä on myös vahvat sukupuolisidonnaiset rooliodotukset koulumaailmassa ja tyttöjä suurempi riski syrjäytyä. Vaikeudet koulussa sekä positiivisten roolimallien puuttuminen toimivat syrjäytymisriskiä suurentavina tekijöinä. Koululla on omat tukikeinonsa, mutta suurenevat ryhmät ja vaihtuvat aikuiset luovat heikot edellytykset lasten ja nuorten henkilökohtaiseen tuntemiseen ja varhaiseen puuttumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin verkostokarttaa ja teemahaastattelua. Verkostokartalla pyrittiin selvittämään, miten Icehearts Ry:n kasvattaja-valmentaja sijoittuu nuoren elämänpiiriin. Aineisto kerättiin viideltä yläkouluikäiseltä pojalta, joiden kanssa Icehearts tekee koulutyötä säännöllisesti. Analyysi tehtiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja siihen yhdistettynä teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että kasvattaja-valmentaja tukee poikien tuntityöskentelyä ja toimii nuorille luotettavana aikuisena kouluympäristössä. Lisäksi kasvattaja parantaa kouluviihtyvyyttä ja suhtautuu negatiivisesti kiusaamiseen.
Icehearts-toiminnan pitkäaikaisuus luo kasvattaja-valmentajalle mahdollisuuden harvinaisen laajaan näköalapaikkaan nuoren sosiaalisiin ympäristöihin sekä varhaiseen puuttumiseen. Pojat kertoivat, että koulunkäynti ilman kasvattaja-valmentajaa olisi vaikeampaa ja arvosanat huonompia. Hän reagoi koululuokassa konkreettisella avulla poikien levottomuuteen ja keskittymisvaikeuksiin. Kasvattaja-valmentajan toiminta koulussa vaikuttaa ehkäisevän syrjäytymisriskiä. Opinnäytetyön johtopäätöksenä myös Icehearts Ry:n omat tavoitteet toiminnalle täyttyvät.