Monikulttuurisuuskasvatuksen kehittäminen Högforsin päiväkodissa
Laamanen, Mervi (2016)
Laamanen, Mervi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016083113929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016083113929
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Laamanen, Mervi. Monikulttuurisuuskasvatuksen kehittäminen Högforsin päiväkodissa. Pieksämäen toimipiste, syksy 2016, 92 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Monikulttuurisuus on tullut osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Monikulttuurinen varhaiskasvatus on eri kulttuureihin, kieliin ja uskontoihin tutustumista, lapsen identiteetin vahvistamista, kielen opettelua sekä suvaitsevaisuuskasvatusta. Varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon lasten yksilölliset tarpeet kokonaisvaltaisesti sekä kieli- ja perhekulttuuritausta. Monikulttuurista varhaiskasvatusta toteutetaan, vaikka ryhmässä ei olisi maahanmuuttajataustaisia lapsia.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tutustuttaa Karkkilan Högforsin päiväkodin Kissankulma-ryhmän lapset monikulttuuriseen ympäristöön toimintatuokioiden kautta sekä tuottaa monikulttuurisuusmateriaalia työvälineeksi monikulttuurisuuskasvatukseen Högforsin päiväkodille. Produktio lähti alulle Högforsin päiväkodin tarpeista saada lisää tietoa ja materiaalia monikulttuurisuuskasvatukseen, lisätä lasten ja perheiden suvaitsevaisuuskasvatusta sekä tuoda tietoisuutta eri maiden tavoista ja kulttuurista.
Monikulttuurisuuskasvatustoimintaa toteutettiin kolmen toimintaviikon kokonaisuuksina. Toimintaviikkojen teemoina olivat Thaimaa, Viro ja Ranska. Maat valittiin ryhmässä olleiden lasten kieli- ja kulttuuritaustoista. Teemoja käsiteltiin lasten kanssa muun muassa kuvien, satujen, keskusteluiden ja leikkien kautta. Vanhemmat tutustuttivat lapset oman kulttuuriinsa kertomalla maansa tavoista ja lukivat satuja omalla äidinkielellään. Toimintatuokiot sisällytettiin päiväkodin viikkorytmiin.
Högforsin Kissankulma-ryhmän lapset ja heidän monikulttuuriset vanhempansa sekä henkilöstö olivat aktiivisesti mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintatuokioita. Monikulttuurisuus on ajankohtainen kansainvälistyvässä Suomessa. Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä monikulttuurisuusmateriaalia voi jatkossa hyödyntää kaikissa Karkkilan varhaiskasvatuksen toimintayksiköissä. Tämän kaltainen monikulttuurisuuskasvatustoiminta on helppo toteuttaa eri-ikäisille lapsille päiväkotiryhmissä ja näin ollen lisätä lasten ja perheiden suvaitsevaisuuskasvatusta. Opinnäytetyöni on pieni katsaus kohti monikulttuurisempaa ja suvaitsevampaa lasten maailmaa.
ASIASANAT:
monikulttuurisuus, varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus
Laamanen, Mervi. Monikulttuurisuuskasvatuksen kehittäminen Högforsin päiväkodissa. Pieksämäen toimipiste, syksy 2016, 92 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Monikulttuurisuus on tullut osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Monikulttuurinen varhaiskasvatus on eri kulttuureihin, kieliin ja uskontoihin tutustumista, lapsen identiteetin vahvistamista, kielen opettelua sekä suvaitsevaisuuskasvatusta. Varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon lasten yksilölliset tarpeet kokonaisvaltaisesti sekä kieli- ja perhekulttuuritausta. Monikulttuurista varhaiskasvatusta toteutetaan, vaikka ryhmässä ei olisi maahanmuuttajataustaisia lapsia.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tutustuttaa Karkkilan Högforsin päiväkodin Kissankulma-ryhmän lapset monikulttuuriseen ympäristöön toimintatuokioiden kautta sekä tuottaa monikulttuurisuusmateriaalia työvälineeksi monikulttuurisuuskasvatukseen Högforsin päiväkodille. Produktio lähti alulle Högforsin päiväkodin tarpeista saada lisää tietoa ja materiaalia monikulttuurisuuskasvatukseen, lisätä lasten ja perheiden suvaitsevaisuuskasvatusta sekä tuoda tietoisuutta eri maiden tavoista ja kulttuurista.
Monikulttuurisuuskasvatustoimintaa toteutettiin kolmen toimintaviikon kokonaisuuksina. Toimintaviikkojen teemoina olivat Thaimaa, Viro ja Ranska. Maat valittiin ryhmässä olleiden lasten kieli- ja kulttuuritaustoista. Teemoja käsiteltiin lasten kanssa muun muassa kuvien, satujen, keskusteluiden ja leikkien kautta. Vanhemmat tutustuttivat lapset oman kulttuuriinsa kertomalla maansa tavoista ja lukivat satuja omalla äidinkielellään. Toimintatuokiot sisällytettiin päiväkodin viikkorytmiin.
Högforsin Kissankulma-ryhmän lapset ja heidän monikulttuuriset vanhempansa sekä henkilöstö olivat aktiivisesti mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintatuokioita. Monikulttuurisuus on ajankohtainen kansainvälistyvässä Suomessa. Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä monikulttuurisuusmateriaalia voi jatkossa hyödyntää kaikissa Karkkilan varhaiskasvatuksen toimintayksiköissä. Tämän kaltainen monikulttuurisuuskasvatustoiminta on helppo toteuttaa eri-ikäisille lapsille päiväkotiryhmissä ja näin ollen lisätä lasten ja perheiden suvaitsevaisuuskasvatusta. Opinnäytetyöni on pieni katsaus kohti monikulttuurisempaa ja suvaitsevampaa lasten maailmaa.
ASIASANAT:
monikulttuurisuus, varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus