LAPSEN JA NUOREN HYVÄ ARKI
Editoija
Marjanen, Päivi
Lindfors, Eila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070513524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070513524
Tiivistelmä
Millaista on lasten ja nuorten hyvä arki 2010-luvun Suomessa ja miten sitä voidaan kehittää ja ylläpitää? Lapsen ja nuoren hyvä arki –hankkeessa opiskelijat ovat pyrkineet rakentamaan lasten ja nuorten hyvinvointia lisäävää toimintaa. Hanke on ESR-rahoitteinen ja se toteutettiin vuosina 2008-2011 Uudenmaan ELY-keskuksen valvomana ja rahoittamana. Hankkeen keskeisin tavoite on ollut työelämälähtöisyyden lisääminen ammattikorkeakoulussa. Hankkeessa aktiivinen rooli on ollut opiskelijoilla, jotka ovat verkostoituneet ja osallistuneet alueelliseen kehittämistyöhön luomalla työkaluja ja – menetelmiä ratkaistakseen työelämän arjen pulmia. Esimerkkeinä hank keen tuotoksista voidaan mainita mm. teemaesitteet neuvolatyöhön, turvallisuusaiheiset koulutus- ja tiedotusmateriaalit lapsille ja nuorille, perhekerhotoiminta, liikuntakasvatuksen vuosisuunnitelma, pedagogiset pelit, opiskelijamentoritoiminta sekä laitoslapsille suunniteltu aktivoiva toiminta.
Laurea-ammattikorkeakoulun useiden eri koulutusalojen (turvallisuus-, liiketalous-, terveys-, sosiaali- ja ravitsemisala sekä tietojenkäsittely) välinen opiskelijayhteistyö on mahdollistanut lapsen ja nuoren arjen tarkastelun monesta eri näkökulmasta. Hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit olivat Laurea-ammattikorkeakoulun lisäksi Hyvinkään, Keravan ja Järvenpään kaupungit, Tampereen yliopisto ja Sosiaalitaito Oy.
Tässä julkaisussa hankkeen toimijat kertovat konkreettisesti, mitä hankkeessa on tehty ja millaisia hyvän arjen työkaluja on saatu aikaiseksi. Eri toimijat pohtivat myös omaa rooliaan hankkeen toteuttajana: millaista on toimia opettajana ja ohjata kehittämistehtäviä, millaisena yhteistyökumppani näkee Laurean kehittämispohjaisen oppimismallin (LbD) ja millaisena opiskelija näkee työelämälähtöisen kehittämisprosessin.
Laurea-ammattikorkeakoulun useiden eri koulutusalojen (turvallisuus-, liiketalous-, terveys-, sosiaali- ja ravitsemisala sekä tietojenkäsittely) välinen opiskelijayhteistyö on mahdollistanut lapsen ja nuoren arjen tarkastelun monesta eri näkökulmasta. Hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit olivat Laurea-ammattikorkeakoulun lisäksi Hyvinkään, Keravan ja Järvenpään kaupungit, Tampereen yliopisto ja Sosiaalitaito Oy.
Tässä julkaisussa hankkeen toimijat kertovat konkreettisesti, mitä hankkeessa on tehty ja millaisia hyvän arjen työkaluja on saatu aikaiseksi. Eri toimijat pohtivat myös omaa rooliaan hankkeen toteuttajana: millaista on toimia opettajana ja ohjata kehittämistehtäviä, millaisena yhteistyökumppani näkee Laurean kehittämispohjaisen oppimismallin (LbD) ja millaisena opiskelija näkee työelämälähtöisen kehittämisprosessin.