Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Lusi, Aino (2016)
Lusi, Aino
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016063013447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016063013447
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa, kuinka äidin ja lapsen välistä varhaista vuorovaikutusta voidaan tukea lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana ja tavoitteena oli, että toteutettua tietoa voidaan hyödyntää perheiden hoitotyön kehittämiseksi nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimuskysmyksenä oli; miten hoitohenkilökunta voi tukea äidin ja alle yksivuotiaan lapsen varhaista vuorovaikutusta?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaista vuorovaikutusta, sen merkitystä, tuodaan esiin keinoja vuorovaikutukseen ja avataan varhaisen vuorovaikutuksen tukemista. Tiedonhaku opinnäytetyötä varten tehtiin neljän hakukoneen avulla ja lopulliseen kirjallisuuskatsauksen valittiin neljä hakutulosta, jotka olivat opinnäytetyö, artikkeli ja väitöskirja.
Opinnäytetyön tulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysinmentelmällä ja analysoidusta aineistosta nousivat esiin erilaiset keinot tukea alle yksivuotiaan lapsen ja äidin välistä varhaista vuorovaikutusta. Tuloksia tarkastellessa hoitajan rooli korostui ja oli moninainen. Johtopäätöksinä voidaan pitää sitä, että keinot riippuvat paljon vanhemmista ja siitä minkälaista tukea vanhemmat vuorovaikutukseen tarvitsevat. Vuorovaikutussuhteita on monenlaisia ja ne ovat aina yksilöllisiä ja ainutlaatuisia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaista vuorovaikutusta, sen merkitystä, tuodaan esiin keinoja vuorovaikutukseen ja avataan varhaisen vuorovaikutuksen tukemista. Tiedonhaku opinnäytetyötä varten tehtiin neljän hakukoneen avulla ja lopulliseen kirjallisuuskatsauksen valittiin neljä hakutulosta, jotka olivat opinnäytetyö, artikkeli ja väitöskirja.
Opinnäytetyön tulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysinmentelmällä ja analysoidusta aineistosta nousivat esiin erilaiset keinot tukea alle yksivuotiaan lapsen ja äidin välistä varhaista vuorovaikutusta. Tuloksia tarkastellessa hoitajan rooli korostui ja oli moninainen. Johtopäätöksinä voidaan pitää sitä, että keinot riippuvat paljon vanhemmista ja siitä minkälaista tukea vanhemmat vuorovaikutukseen tarvitsevat. Vuorovaikutussuhteita on monenlaisia ja ne ovat aina yksilöllisiä ja ainutlaatuisia.