Defining Environment Art Style in a Procedural Game World
Helin, Tommi (2016)
Helin, Tommi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513047
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda toimiva menetelmä proesduraalisen peliympäristön visuaalisen ilmeen toteuttamiselle. Tavoitteena oli esitellä ja pohtia proseduraalisesti luodun peliympäristön aiheuttamia rajoitteita ja mahdollisuuksia peliympäristön visuaalisen ilmeen määrittelyssä niin tekniseltä kuin visuaaliselta kannalta.
Työssä käsitellään peliympäristön muotojen hahmottamista, visuaalisesti miellyttävän väriteeman luomista, valaistuksen hyödyntämistä ja soveltamista tietokoneen luomassa pelimaailmassa sekä pelimaailman kohentamista entisestään varjostinohjelmien avulla.
Työ toteutettiin Rust0 Games Oy:lle, jossa sitä sovelletaan Spareware–videopelin tuotannossa. Lopputuotteena oli kehysympäristö hyvän visuaalisen ilmeen toteuttamiseksi.
Työ on esitelty tapausesimerkkinä opinnäytetyön lopussa.
Työssä käsitellään peliympäristön muotojen hahmottamista, visuaalisesti miellyttävän väriteeman luomista, valaistuksen hyödyntämistä ja soveltamista tietokoneen luomassa pelimaailmassa sekä pelimaailman kohentamista entisestään varjostinohjelmien avulla.
Työ toteutettiin Rust0 Games Oy:lle, jossa sitä sovelletaan Spareware–videopelin tuotannossa. Lopputuotteena oli kehysympäristö hyvän visuaalisen ilmeen toteuttamiseksi.
Työ on esitelty tapausesimerkkinä opinnäytetyön lopussa.