Erityisen huolenpidon tutkimuksellinen kehittämishanke Sippolan koulukodissa : keskusteluryhmätoiminnan kehittäminen
Haimi, Henna (2016)
Haimi, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061112736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061112736
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen aiheena oli kehittää Sippolan koulukodin erityisen huolenpidon osastolla keskusteluryhmätoimintaa. Keskusteluryhmätoiminta oli olemassa oleva työmuoto erityisen huolenpidon osastolla. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää nuorten osallisuutta erityisessä huolenpidossa ja kehittää erityisen huolenpidon työmenetelmiä. Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda keskusteluryhmämalli erityisen huolenpidon osastolle, mikä olisi jatkossa hyödynnettävissä erityiseen huolenpitoon sijoitettujen nuorten kanssa.
Tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämishankkeessa toteutui sekä työelämän kehittäminen että tutkimuksellisuus. Tutkimuksellinen osuus muodostui vuonna 2013 toteutetuista nuorten kehittämisillasta, työntekijöiden ryhmäteemahaastattelusta ja työntekijöiden palautekyselystä. Tutkimuksellisen kehittämishankkeen teoreettinen tietoperusta koostuu valtion koulukotien esittelystä sekä erityisen huolenpidon, osallisuuden, dialogisuuden ja vertaisryhmien teemoista.
Yhtenä lähtökohtana on erityiseen huolenpitoon sijoitettujen nuorten osallisuus. Osallisuus huomioitiin kehittämishankkeessa siten, että nuorille järjestettiin kehittämisilta, jossa nuorten kanssa ideoitiin keskusteluryhmiin aiheet. Myös palautteen kerääminen ja sen huomiointi jokaisen keskusteluryhmän jälkeen toteutettiin osallisuuden lisäämiseksi.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tuotoksena syntyi yhteistyössä erityiseen huolenpitoon sijoitettujen nuorten ja erityisen huolenpidon henkilökunnan kanssa kahdentoista kerran keskusteluryhmä-malli.
Tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämishankkeessa toteutui sekä työelämän kehittäminen että tutkimuksellisuus. Tutkimuksellinen osuus muodostui vuonna 2013 toteutetuista nuorten kehittämisillasta, työntekijöiden ryhmäteemahaastattelusta ja työntekijöiden palautekyselystä. Tutkimuksellisen kehittämishankkeen teoreettinen tietoperusta koostuu valtion koulukotien esittelystä sekä erityisen huolenpidon, osallisuuden, dialogisuuden ja vertaisryhmien teemoista.
Yhtenä lähtökohtana on erityiseen huolenpitoon sijoitettujen nuorten osallisuus. Osallisuus huomioitiin kehittämishankkeessa siten, että nuorille järjestettiin kehittämisilta, jossa nuorten kanssa ideoitiin keskusteluryhmiin aiheet. Myös palautteen kerääminen ja sen huomiointi jokaisen keskusteluryhmän jälkeen toteutettiin osallisuuden lisäämiseksi.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tuotoksena syntyi yhteistyössä erityiseen huolenpitoon sijoitettujen nuorten ja erityisen huolenpidon henkilökunnan kanssa kahdentoista kerran keskusteluryhmä-malli.