Pienen lapsen itsetunnon vahvistaminen : menetelmäkansio lapsen itsetunnon tukemiseen
Rossi, Inka; Salonen, Marianne (2015)
Rossi, Inka
Salonen, Marianne
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012707
Tiivistelmä
Kehittämishanke Turun Pienten lasten vastaanottokodissa toteutettiin kevään ja syksyn 2015 aikana. Hankkeeseen osallistuivat Pienten lasten vastaanottokodin henkilökunta ja lapset.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää lastensuojelun sijaishuollon laatua ja hoidon tasalaatuisuutta tukemalla Pienten lasten vastaanottokodin työntekijöiden lasten itsetuntoa vahvistaa työotetta. Kehittämishankkeen tehtävänä oli koota helppokäyttöinen menetelmäkansio tukemaan alle kouluikäisen lapsen itsetunnon vahvistamista. Kansioon koottiin erilaisia menetelmiä ja harjoitteita aiheeseen liittyen. Näiden menetelmien ja harjoitteiden lisäksi menetelmäkansio sisältää myös teoriatietoa, jossa esitellään hyvin tiivistetyssä muodossa eri aihepiireihin liittyvien harjoitteiden vaikutusta itsetunnon vahvistamisessa. Valitsimme harjoitteet teoriatiedon, omien kokeiluidemme ja henkilökunnalta saadun palautteen perusteella.
Kehittämishankeraportti sisältää teoriaosuuden, jossa tarkastelemme muun muassa itsetunnon kehittymistä ja rakennetta sekä sen muotoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuutta seuraa kehittämishankkeen kuvaus, joka sisältää kehittämistyön tavoitteen, tehtävän, hankkeen prosessikuvauksen ja kehittämishankkeen arvioinnin.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää lastensuojelun sijaishuollon laatua ja hoidon tasalaatuisuutta tukemalla Pienten lasten vastaanottokodin työntekijöiden lasten itsetuntoa vahvistaa työotetta. Kehittämishankkeen tehtävänä oli koota helppokäyttöinen menetelmäkansio tukemaan alle kouluikäisen lapsen itsetunnon vahvistamista. Kansioon koottiin erilaisia menetelmiä ja harjoitteita aiheeseen liittyen. Näiden menetelmien ja harjoitteiden lisäksi menetelmäkansio sisältää myös teoriatietoa, jossa esitellään hyvin tiivistetyssä muodossa eri aihepiireihin liittyvien harjoitteiden vaikutusta itsetunnon vahvistamisessa. Valitsimme harjoitteet teoriatiedon, omien kokeiluidemme ja henkilökunnalta saadun palautteen perusteella.
Kehittämishankeraportti sisältää teoriaosuuden, jossa tarkastelemme muun muassa itsetunnon kehittymistä ja rakennetta sekä sen muotoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuutta seuraa kehittämishankkeen kuvaus, joka sisältää kehittämistyön tavoitteen, tehtävän, hankkeen prosessikuvauksen ja kehittämishankkeen arvioinnin.