Asiakasymmärryksestä tuotekehitykseen
Mentunen, Jonna (2016)
Mentunen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912592
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sitä, millaisia mielikuvia ihmisille muodostuu tuotteista, joita ei vielä ole olemassa, ja millaisia Villa Hiidenmäkeen liittyviä tuotteita he ostaisivat. Toimeksiantaja oli Marjatta Kunnaton, toinen Villa Hiidenmäen yrittäjistä. Yrityksen ensisijaisena tavoitteena on kasvattaa liikevaihtoaan ja tulevaisuudessa myös tunnettuutta tuotteiden avulla.
Tutkimus toteutettiin metodisena triangulaationa, eli kvalitatiivisena haastatteluna ja kvantitatiivisena kyselomakkeena. Haastatteluita oli tekemässä opinnäytetyön tekijän lisäksi toinen opiskelija. Apukeinoina käytettiin yrityksestä kertovaa tarinaa ja kuvakollaasia. Haastattelut dokumentoitiin perinteiseen tapaan kynää ja paperia käyttäen. Kyselylomake tehtiin Webropol-ohjelmalla ja analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Haastattelut tehtiin huhtikuun 2016 alussa, ja kyselylomake oli auki 10 päivää huhtikuun 2016 lopussa.
Tuloksien perusteella ennalta mietityistä tuotevaihtoehdoista kaikille muille olisi kysyntää paitsi kynälle. Tuotteiden välillä oli paljon eroavaisuuksia värien suhteen. Valmiiden asiakkaiden mielikuvissa korukuvio herätti enemmän mielenkiintoa, kun taas haastatteluissa potentiaalisten asiakkaiden mielikuvissa luukuvio oli suositumpi. Kotimaisuus oli tärkeää useimmille vastaajista.
Tulosten perusteella Villa Hiidenmäki voi alkaa suunnitella uusia lanseerattavia tuotteita, joiden avulla kasvattaa liikevaihtoaan ja tunnettuuttaan. Lanseerauksen jälkeen yritys voi tehdä tutkimuksen siitä, miten tuotteiden lanseeraus onnistui. Yrityksen tulisi keskittyä kotimaisuuteen ja kertoa siitä myös markkinoinnin yhteydessä.
Tutkimus toteutettiin metodisena triangulaationa, eli kvalitatiivisena haastatteluna ja kvantitatiivisena kyselomakkeena. Haastatteluita oli tekemässä opinnäytetyön tekijän lisäksi toinen opiskelija. Apukeinoina käytettiin yrityksestä kertovaa tarinaa ja kuvakollaasia. Haastattelut dokumentoitiin perinteiseen tapaan kynää ja paperia käyttäen. Kyselylomake tehtiin Webropol-ohjelmalla ja analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Haastattelut tehtiin huhtikuun 2016 alussa, ja kyselylomake oli auki 10 päivää huhtikuun 2016 lopussa.
Tuloksien perusteella ennalta mietityistä tuotevaihtoehdoista kaikille muille olisi kysyntää paitsi kynälle. Tuotteiden välillä oli paljon eroavaisuuksia värien suhteen. Valmiiden asiakkaiden mielikuvissa korukuvio herätti enemmän mielenkiintoa, kun taas haastatteluissa potentiaalisten asiakkaiden mielikuvissa luukuvio oli suositumpi. Kotimaisuus oli tärkeää useimmille vastaajista.
Tulosten perusteella Villa Hiidenmäki voi alkaa suunnitella uusia lanseerattavia tuotteita, joiden avulla kasvattaa liikevaihtoaan ja tunnettuuttaan. Lanseerauksen jälkeen yritys voi tehdä tutkimuksen siitä, miten tuotteiden lanseeraus onnistui. Yrityksen tulisi keskittyä kotimaisuuteen ja kertoa siitä myös markkinoinnin yhteydessä.