Moninaisuuden johtaminen: Y-sukupolven johtamisen kehittäminen
Räty, Maarit (2016)
Räty, Maarit
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712304
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kelan Kymenlaakson vakuutuspiiriin. Valitun aiheen taustalla vaikutti tietoisuus yhteiskunnassa ja työelämässä lähivuosina tapahtuvista sellaisista rakenteellisista muutoksista, kuten digitalisoituminen ja pitkät työurat ja niiden vaatimukset. Opinnäytetyön aiheena oli moninaisuuden johtaminen, josta aihe rajautui Y-sukupolven johtamisen kehittämiseen. Tavoitteena oli kuvata toisaalta sitä, mitä odotuksia Y-sukupolvella on työelämän ja johtamisen suhteen, sekä sitä millaisilla johtamisen keinoilla nuoret saataisiin sitoutumaan organisaatioon.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämistehtävän teoria koostuu kirjallisuudesta ja kohdeorganisaation tietojärjestelmistä hankituista aineistoista sekä ryhmähaastatteluina toteutetuista haastatteluaineistoista. Teoreettinen viitekehys koostuu ikä- ja moninaisuuden johtamisen sekä Y-sukupolven johtamisen teorioista.
Kerätyn haastatteluaineiston tulokset kertoivat, että korkeasti koulutetut nuoret kokivat organisaation palkat alhaisiksi. Lisäksi he olivat tyytymättömiä mahdollisuuksiinsa kehittää osaamistaan ja päästä etenemään urallaan. Työ kohdeorganisaatiossa koettiin tärkeäksi ja pääosin mielekkääksi. Korkeaa palkkaa tärkeämpänä pidettiin mielekästä työtä, hyvää työyhteisöä ja jatkuvia mahdollisuuksia kehittyä työssään ja edetä. Edellä mainittujen elementtien vaikutus sitoutumiseen oli tehdyn tutkimuksen mukaan ilmeinen.
Kehittämistehtävän lopullinen tuotos on mielekkään työn johtamiseksi tarkoitettu opas esimiehille. Oppaan fokuksena oli työuran alkuvaiheessa olevan henkilöstön johtaminen, mutta opas sopii soveltaen myös muille työelämän sukupolville. Toimenpidesuosituksena on johtamisen kehittäminen mielekkään työn mahdollistajana sisäistä motivaatiota johtaen. Tämän kehittämistehtävän onnistumista tullaan mittaamaan oppaan käyttöönotosta saatujen kokemusten myötä.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämistehtävän teoria koostuu kirjallisuudesta ja kohdeorganisaation tietojärjestelmistä hankituista aineistoista sekä ryhmähaastatteluina toteutetuista haastatteluaineistoista. Teoreettinen viitekehys koostuu ikä- ja moninaisuuden johtamisen sekä Y-sukupolven johtamisen teorioista.
Kerätyn haastatteluaineiston tulokset kertoivat, että korkeasti koulutetut nuoret kokivat organisaation palkat alhaisiksi. Lisäksi he olivat tyytymättömiä mahdollisuuksiinsa kehittää osaamistaan ja päästä etenemään urallaan. Työ kohdeorganisaatiossa koettiin tärkeäksi ja pääosin mielekkääksi. Korkeaa palkkaa tärkeämpänä pidettiin mielekästä työtä, hyvää työyhteisöä ja jatkuvia mahdollisuuksia kehittyä työssään ja edetä. Edellä mainittujen elementtien vaikutus sitoutumiseen oli tehdyn tutkimuksen mukaan ilmeinen.
Kehittämistehtävän lopullinen tuotos on mielekkään työn johtamiseksi tarkoitettu opas esimiehille. Oppaan fokuksena oli työuran alkuvaiheessa olevan henkilöstön johtaminen, mutta opas sopii soveltaen myös muille työelämän sukupolville. Toimenpidesuosituksena on johtamisen kehittäminen mielekkään työn mahdollistajana sisäistä motivaatiota johtaen. Tämän kehittämistehtävän onnistumista tullaan mittaamaan oppaan käyttöönotosta saatujen kokemusten myötä.