Kerroshuolto Hotelli Albassa
Liimatainen, Päivi (2016)
Liimatainen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712270
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää siivouksen tämänhetkistä laatua Hotelli Albassa ja kuinka parantaa sitä. Tutkimuskeinona käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Osana opinnäytetyötä toteutettiin kysely kvantitatiivisin menetelmin siivouksen laadusta. Kysely toteutettiin 8.-25.4.2015 välisenä aikana tulostettujen lomakkeiden avulla. Vastaanotto jakoi lomakkeita, ja sinne ne myös palautettiin. Kyselyssä kysymykset koskivat siivoustyön laatua ja siivoushenkilökuntaa.
Lisäksi työn kvalitatiivisessa osassa haastateltiin lyhyesti hotellinjohtaja Katri Paakkaria ja kerrosesimies Päivi Ropposta. He kertoivat omat näkemyksensä siitä, mitkä osa-alueet vaativat huomiota Hotelli Alban kerroshuollossa. Yksi pitkäaikainen työntekijä hotellin kerroshuollosta vastasi erillisen kyselylomakkeen kysymyksiin. Aiheena tässä kyselyssä oli työtyytyväisyys. Lisäksi työn ohessa tehtiin visuaalisia havaintoja tarkkailemalla.
Kyselyyn vastauksia tuli yhteensä 6 kappaletta. Vastausten määrä oli alhainen, joten ilmeni tarvetta lisätutkimukselle. Kysely toteutettiin kasvotusten valitsemalla satunnaisia asiakkaita hotellin tiloista. Tällä keinolla vastaajia tuli 27 enemmän eli osanottajia oli yhteensä 33 kappaletta.
Asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä siivouksen laatuun, mutta suurin hajonta oli kylpyhuoneiden siivouksen arvioinneissa. Lisäksi 7 ihmistä mainitsi pölystä, johon tulisi kiinnittää huomiota. Kerrosesimies mainitsi nimenomaan pölyn ongelmaksi. Asiakaspalveluhenkisyys on kerroshuoltajien haasteena hotellinjohtajan mukaan.
Lisäksi työn kvalitatiivisessa osassa haastateltiin lyhyesti hotellinjohtaja Katri Paakkaria ja kerrosesimies Päivi Ropposta. He kertoivat omat näkemyksensä siitä, mitkä osa-alueet vaativat huomiota Hotelli Alban kerroshuollossa. Yksi pitkäaikainen työntekijä hotellin kerroshuollosta vastasi erillisen kyselylomakkeen kysymyksiin. Aiheena tässä kyselyssä oli työtyytyväisyys. Lisäksi työn ohessa tehtiin visuaalisia havaintoja tarkkailemalla.
Kyselyyn vastauksia tuli yhteensä 6 kappaletta. Vastausten määrä oli alhainen, joten ilmeni tarvetta lisätutkimukselle. Kysely toteutettiin kasvotusten valitsemalla satunnaisia asiakkaita hotellin tiloista. Tällä keinolla vastaajia tuli 27 enemmän eli osanottajia oli yhteensä 33 kappaletta.
Asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä siivouksen laatuun, mutta suurin hajonta oli kylpyhuoneiden siivouksen arvioinneissa. Lisäksi 7 ihmistä mainitsi pölystä, johon tulisi kiinnittää huomiota. Kerrosesimies mainitsi nimenomaan pölyn ongelmaksi. Asiakaspalveluhenkisyys on kerroshuoltajien haasteena hotellinjohtajan mukaan.