Konsultointipalvelun tuotteistaminen
Varis, Aapo (2016)
Varis, Aapo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712185
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tuotteistettu konsultointipalvelu Yritystaito Group Oy:n käyttöön. Tuotteistettava palvelu rajattiin Lean-filosofian pohjalta kehitettävään toiminnan kehityspalveluun, jonka kohderyhmänä ovat Suomessa toimivat julkiset sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluja tuottavat toimijat.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimusta, jonka osana oli laadulliseen tutkimusotteeseen perustuva haastattelututkimus. Haastattelujen kohde-ryhmää olivat joko asiakassegmentin sisällä toimivat asiantuntijat tai segmentin sisältä tunnistetut potentiaaliset asiakkaat. Markkinavuoropuhelun kautta saatiin tuotua asiakasnäkemystä tuotteen suunnitteluun. Työn teoreettinen viitekehys koostuu pääosin asiantuntijapalvelun tuotteistamiseen liittyvästä aineistosta. Sitä on täydennetty käsittelemällä lisäksi asiakaslähtöisyyttä, asiakkaan arvonmuodostusta ja palvelumuotoilua tuotteistamisen tukena.
Työn tuloksena saavutettiin asetettu tavoite, eli kehitettiin palvelutuote, jota voidaan myydä asiakkaiden toiminnan kehittämiseksi. Palvelun kehittämisessä hyödynnettiin Value Proposition Canvas-menetelmää, joka soveltuu hyvin sekä palveluiden että tuot-teiden tuotteistamiseen ja palvelumuotoilun avuksi. Koska kyseessä on toimeksiantajalle uusi tuote uudelle asiakassegmentille, jouduttiin kiinnittämään paljon huomiota sisäiseen tuotteistamiseen, jota haluttiin myös kehittää. Ulkoinen tuotteistaminen on asiakkaan näkemä ja kokema osa tuotteesta, joten sisäinen tuotteistus on ulkoisen tuotteistamisen edellytys.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimusta, jonka osana oli laadulliseen tutkimusotteeseen perustuva haastattelututkimus. Haastattelujen kohde-ryhmää olivat joko asiakassegmentin sisällä toimivat asiantuntijat tai segmentin sisältä tunnistetut potentiaaliset asiakkaat. Markkinavuoropuhelun kautta saatiin tuotua asiakasnäkemystä tuotteen suunnitteluun. Työn teoreettinen viitekehys koostuu pääosin asiantuntijapalvelun tuotteistamiseen liittyvästä aineistosta. Sitä on täydennetty käsittelemällä lisäksi asiakaslähtöisyyttä, asiakkaan arvonmuodostusta ja palvelumuotoilua tuotteistamisen tukena.
Työn tuloksena saavutettiin asetettu tavoite, eli kehitettiin palvelutuote, jota voidaan myydä asiakkaiden toiminnan kehittämiseksi. Palvelun kehittämisessä hyödynnettiin Value Proposition Canvas-menetelmää, joka soveltuu hyvin sekä palveluiden että tuot-teiden tuotteistamiseen ja palvelumuotoilun avuksi. Koska kyseessä on toimeksiantajalle uusi tuote uudelle asiakassegmentille, jouduttiin kiinnittämään paljon huomiota sisäiseen tuotteistamiseen, jota haluttiin myös kehittää. Ulkoinen tuotteistaminen on asiakkaan näkemä ja kokema osa tuotteesta, joten sisäinen tuotteistus on ulkoisen tuotteistamisen edellytys.