PEDI- ja PEDI-CAT -arviointimenetelmät : Alustava psykometristen ominaisuuksien arvio
Laukkanen, Janni; Ollikkala, Eveliina (2016)
Laukkanen, Janni
Ollikkala, Eveliina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612133
Tiivistelmä
Arviointiprosessi on yksi tärkeimmistä ja monimuotoisimmista toimintaterapian palveluista. Lasten toimintakyvyn arviointia Suomessa ohjaavat suositukset hyvästä arviointikäytännöstä. Arviointitavat ja sen luonne riippuvat siitä, millainen tarkoitus arvioinnilla on. On tärkeää, että käytetyt arviointimenetelmät ovat tutkitusti luotettavia ja päteviä, jotta arviointityö on tehokasta ja tarkoituksenmukaista. TOIMIA-verkostossa pyritään kansallisesti yhtenäisten ja laadukkaiden arviointikäytäntöjen kehittämiseen. Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) ja Pediatric Evaluation of Disability Inventory – Computer Adaptive Test (PEDI-CAT) on kehitetty arvioimaan lasten ja nuorten toimintakykyä osallistumisen ja suoriutumisen tasolla. Arviointimenetelmät kuvaavat lapsen tai nuoren kykyä suoriutua toiminnallisista taidoista eri alueilla, ja ne mahdollistavat tiedon keräämisen myös vanhemmilta. Kumpikin versio on kansainvälisesti tunnettu, ja niitä voidaan käyttää toimintakyvyn arvioinnissa diagnoosista, terveydentilasta ja paikasta riippumatta.
Projektimuotoinen opinnäytetyömme oli osa Vaikuttavat tavat (VATA) -hanketta, ja sen tulostavoitteena oli laatia alustava psykometristen ominaisuuksien arvio PEDI- ja PEDI-CAT-arviointimenetelmistä CP-vammaisten lasten ja nuorten arvioinnissa. Projektin tarkoituksena oli selvittää kyseisten arviointimenetelmien psykometristen ominaisuuksien arvioinnin ja soveltuvuusarvion tarvetta, joka lisättäisiin TOIMIA-tietokantaan. Projektimme lisää PEDI- ja PEDI-CAT-arviointimenetelmien tunnettavuutta, mikä on tärkeää, sillä menetelmät tarjoavat toimintalähtöisen vaihtoehdon CP-vammaisten lasten ja nuorten arviointiin ja niiden psykometriikka on vahvaa. Reliaabelin ja validin arviointimenetelmän käyttäminen lisää arvioinnin laatua, ja kansallisesti yhtenäiset arviointikäytännöt lisäävät asiakkaiden tasavertaisuutta. Opinnäytetyömme kautta osallistuimme paikallisten verkostojen kehittämiseen.
Alustavan arviomme laatukriteerejä olivat hyödynnettävyys, kohderyhmäsidonnaisuus ja luotettavuus. Kriteereiden täyttämiseksi teimme systemaattisen tiedonhaun, valitsimme lähteet alustavalle arvioinnille ja noudatimme TOIMIA-tietokannan ohjeita mittarin arviointiin. Teimme alustavan arviomme PEDI:stä viiden tutkimuksen pohjalta. Tutkimuksissa oli tutkittu validiteetin, reliabiliteetin ja muutosherkkyyden osa-alueita. Viitteidemme mukaan PEDI-arviointimenetelmän muutosherkkyays on vahvaa tai keskivahvaa; PEDI on herkkä havaitsemaan toimintakyvyn muutosta ajan kuluessa. Reliabiliteetti ja validiteetti vaihtelevat osa-alueiden ja menetelmän luokista riippuen tyydyttävästä korkeaan. PEDI:n sisäinen yhtenevyys on vahvaa.
Projektimuotoinen opinnäytetyömme oli osa Vaikuttavat tavat (VATA) -hanketta, ja sen tulostavoitteena oli laatia alustava psykometristen ominaisuuksien arvio PEDI- ja PEDI-CAT-arviointimenetelmistä CP-vammaisten lasten ja nuorten arvioinnissa. Projektin tarkoituksena oli selvittää kyseisten arviointimenetelmien psykometristen ominaisuuksien arvioinnin ja soveltuvuusarvion tarvetta, joka lisättäisiin TOIMIA-tietokantaan. Projektimme lisää PEDI- ja PEDI-CAT-arviointimenetelmien tunnettavuutta, mikä on tärkeää, sillä menetelmät tarjoavat toimintalähtöisen vaihtoehdon CP-vammaisten lasten ja nuorten arviointiin ja niiden psykometriikka on vahvaa. Reliaabelin ja validin arviointimenetelmän käyttäminen lisää arvioinnin laatua, ja kansallisesti yhtenäiset arviointikäytännöt lisäävät asiakkaiden tasavertaisuutta. Opinnäytetyömme kautta osallistuimme paikallisten verkostojen kehittämiseen.
Alustavan arviomme laatukriteerejä olivat hyödynnettävyys, kohderyhmäsidonnaisuus ja luotettavuus. Kriteereiden täyttämiseksi teimme systemaattisen tiedonhaun, valitsimme lähteet alustavalle arvioinnille ja noudatimme TOIMIA-tietokannan ohjeita mittarin arviointiin. Teimme alustavan arviomme PEDI:stä viiden tutkimuksen pohjalta. Tutkimuksissa oli tutkittu validiteetin, reliabiliteetin ja muutosherkkyyden osa-alueita. Viitteidemme mukaan PEDI-arviointimenetelmän muutosherkkyays on vahvaa tai keskivahvaa; PEDI on herkkä havaitsemaan toimintakyvyn muutosta ajan kuluessa. Reliabiliteetti ja validiteetti vaihtelevat osa-alueiden ja menetelmän luokista riippuen tyydyttävästä korkeaan. PEDI:n sisäinen yhtenevyys on vahvaa.