Maisemasuunnittelija ympäristötietoisuuteen vaikuttavana toimijana : Varhaiskasvatusikäisten lasten ympäristökasvatuksen puitteiden suunnittelu
Juvani, Reeta (2016)
Juvani, Reeta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311831
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja, joilla maisemasuunnittelija voi luoda toimivia ympäristökasvatuksen ja ympäristötietoisuuden kehittymisen puitteita. Aihetta käsiteltiin varhaiskasvatusikäisten lasten ympäristökasvatusta painottaen. Työn teoriaosassa avattiin ympäristötietoisuuden kehittymisen vaiheita, ympäristökasvatuksen sisältöjä sekä lapsen luontaisia oppimisen tapoja. Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin ympäristökasvatuksen puitteita koskeva kyselytutkimus maisemasuunnittelijoille sekä ympäristökasvattajille. Kyselytutkimuksella kerätty aineisto käsiteltiin laadullisin sisällönanalyysin menetelmin sekä vastausten lukumäärällisiä arvoja tarkastellen.
Teoriapohjaa, kyselyn tuloksia ja omaa maisemasuunnittelullista osaamista soveltaen koostettiin yhdeksän ympäristötietoisuuden kehittymistä tukevaa maisemasuunnittelun näkökulmaa. Näistä suunnittelullisia näkökulmia olivat luonnonmukaisuus, monipuolisuus, liioittelematon turvallisuus sekä maankäytön suunnittelu. Toiminnan kehittämiseen liittyviä näkökulmia olivat asenne, tiedon lisääminen, osallistaminen ja yhteistyö. Näkökulmat sidottiin konkretiaan malliesimerkkien avulla. Työn johtopäätökset muodostuvat näiden näkökulmien kokonaisuudesta ja niiden kokonaisvaltaisesta tarkastelusta.
Teoriapohjaa, kyselyn tuloksia ja omaa maisemasuunnittelullista osaamista soveltaen koostettiin yhdeksän ympäristötietoisuuden kehittymistä tukevaa maisemasuunnittelun näkökulmaa. Näistä suunnittelullisia näkökulmia olivat luonnonmukaisuus, monipuolisuus, liioittelematon turvallisuus sekä maankäytön suunnittelu. Toiminnan kehittämiseen liittyviä näkökulmia olivat asenne, tiedon lisääminen, osallistaminen ja yhteistyö. Näkökulmat sidottiin konkretiaan malliesimerkkien avulla. Työn johtopäätökset muodostuvat näiden näkökulmien kokonaisuudesta ja niiden kokonaisvaltaisesta tarkastelusta.