Opiskelijoiden näkemyksiä monialaisesta opinnäytetyöskentelystä Haaga-Heliassa
Uusilehto, Maija (2016)
Uusilehto, Maija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211669
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, joka on yksi Suomen suurimmista ammattikorkeakouluista. Työn tavoitteena oli selvittää, minkälaisia näkemyksiä opiskelijoilla on monialaisesta opinnäytetyöskentelystä Haaga-Heliassa. Tässä työssä monialaisuudella tarkoitetaan poikkitieteellisyyttä, jossa opiskelijat eri koulutusohjelmista voivat työskennellä yhdessä isomman teeman, hankkeen tai toimeksiannon parissa. Opinnäytetyö voi linkittyä Haaga-Helian tutkimus, kehitys- ja innovaatio toimintaan, eli TKI-toimintaan. Työn aihe on tärkeä, sillä monialaisuus on osa Haaga-Helian strategiaa ja myös tärkeää työelämän kannalta.
Työssä on käytetty vetoketjuperiaatteetta, sillä tietoperusta etenee rinnakkain empirian kanssa. Tietoperusta koostuu mm. tiedonhallinnasta ja tiedonjakamisesta, jotka tunnetaan kansainvälisesti paremmin niiden englanninkielisillä vastikkeilla: Knowledge Management ja Knowledge Sharing. Tiedonhallinta ja -jakaminen ovat tärkeä osa monialaista opinnäyte-työskentelyä. Monialaisessa opinnäytetyöskentelyssä oppiminen ja oppimisen ilo korostuvat, sillä yhdessä tekeminen on usein hauskempaa.
Työn tärkein tutkimuskysymys on, miten Haaga-Helian opiskelijat ymmärtävät monialaisen opinnäytetyöskentelyn. Toimeksianto tutkimukseen saatiin syksyllä 2015 ja siihen haettiin tutkimuslupa Haaga-Helialta. Tutkimusasenne on toiminnallinen, ja tutkimusmenetelminä on käytetty laadullisia ja toiminnallisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin Haaga-Helian opiskelijoilta puolistrukturoitujen teemahaastattelujen muodossa. Opiskelijoiden lisäksi haastateltiin asiantuntijoita, kuten Haaga-Helian yliopettajaa, TKI-päällikköä ja opiskelijakunta Helgan edustajaa. Haastattelut toteutettiin kevään 2016 aikana.
Opiskelijoiden näkemykset monialaisesta opinnäytetyöskentelystä olivat monipuolisia. Suurin osa haastatelluista koki monialaisen opinnäytetyöskentelyn innostavana, kiinnostavana ja positiivisena. Monialainen opinnäytetyöskentely osattiin yhdistää yhdessä tekemiseen ja oppimiseen, verkostoitumiseen ja ideoiden jakamiseen. Osa opiskelijoista ei ollut koskaan kuullut monialaisesta opinnäytetyöskentelystä tai TKI-toiminnasta.
Työssä on käytetty vetoketjuperiaatteetta, sillä tietoperusta etenee rinnakkain empirian kanssa. Tietoperusta koostuu mm. tiedonhallinnasta ja tiedonjakamisesta, jotka tunnetaan kansainvälisesti paremmin niiden englanninkielisillä vastikkeilla: Knowledge Management ja Knowledge Sharing. Tiedonhallinta ja -jakaminen ovat tärkeä osa monialaista opinnäyte-työskentelyä. Monialaisessa opinnäytetyöskentelyssä oppiminen ja oppimisen ilo korostuvat, sillä yhdessä tekeminen on usein hauskempaa.
Työn tärkein tutkimuskysymys on, miten Haaga-Helian opiskelijat ymmärtävät monialaisen opinnäytetyöskentelyn. Toimeksianto tutkimukseen saatiin syksyllä 2015 ja siihen haettiin tutkimuslupa Haaga-Helialta. Tutkimusasenne on toiminnallinen, ja tutkimusmenetelminä on käytetty laadullisia ja toiminnallisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin Haaga-Helian opiskelijoilta puolistrukturoitujen teemahaastattelujen muodossa. Opiskelijoiden lisäksi haastateltiin asiantuntijoita, kuten Haaga-Helian yliopettajaa, TKI-päällikköä ja opiskelijakunta Helgan edustajaa. Haastattelut toteutettiin kevään 2016 aikana.
Opiskelijoiden näkemykset monialaisesta opinnäytetyöskentelystä olivat monipuolisia. Suurin osa haastatelluista koki monialaisen opinnäytetyöskentelyn innostavana, kiinnostavana ja positiivisena. Monialainen opinnäytetyöskentely osattiin yhdistää yhdessä tekemiseen ja oppimiseen, verkostoitumiseen ja ideoiden jakamiseen. Osa opiskelijoista ei ollut koskaan kuullut monialaisesta opinnäytetyöskentelystä tai TKI-toiminnasta.