Palvelumuotoilun täydennyskoulutuksen ja konsultoinnin markkinointi Facebookissa – Case Laurea EduGATE
Nieminen, Marko (2016)
Nieminen, Marko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Facebook-markkinoinnin sisältösuunnitelma Laurea-ammattikorkeakoulun palvelumuotoilun täydennyskoulutukselle ja konsultoinnille, sekä CoCo Tool Kitille. CoCo Tool Kit on palvelumuotoilussa käytettävä yhteiskehittämisen työkalu, jon-ka Laurea-ammattikorkeakoulu kehitti Tekesin rahoittamana hankkeena yhteistyössä Cam-bridgen yliopiston kanssa.
Opinnäytetyön tietoperustana käsiteltiin markkinoinnin kahta eri osa-aluetta: digitaalista markkinointia sekä business to business –markkinointia, jotka liittyvät olennaisesti opinnäyte-työn aiheeseen. Lisäksi työssä perehdyttiin markkinoinnin tehtäviin ja tavoitteisiin, sekä markkinoinnin segmentointiin ja kohderyhmiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä benchmarkingia sekä teemahaastattelua. Benchmarking-menetelmässä vertailtiin viiden kil-pailevan ja palvelumuotoilua tarjoavan yrityksen Facebook-sivuja ennalta määrätyillä mitta-reilla. Opinnäytetyöhön haastateltiin teemahaastatteluna potentiaalista asiakasta liittyen palvelumuotoiluun ja sosiaalisen median markkinointiin.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin sisältösuunnitelma, joka tarjoaa ohjeistuksen sosiaalisen me-dian markkinoinnin toteuttamiseen Facebookissa. Sisältösuunnitelma jaettiin seitsemään osi-oon, jotka ovat kohderyhmät, tavoitteet, julkaisujen aikataulutus, viestintätyyli, sisältö, jul-kaisusuunnitelma sekä seuranta.
Opinnäytetyön tietoperustana käsiteltiin markkinoinnin kahta eri osa-aluetta: digitaalista markkinointia sekä business to business –markkinointia, jotka liittyvät olennaisesti opinnäyte-työn aiheeseen. Lisäksi työssä perehdyttiin markkinoinnin tehtäviin ja tavoitteisiin, sekä markkinoinnin segmentointiin ja kohderyhmiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä benchmarkingia sekä teemahaastattelua. Benchmarking-menetelmässä vertailtiin viiden kil-pailevan ja palvelumuotoilua tarjoavan yrityksen Facebook-sivuja ennalta määrätyillä mitta-reilla. Opinnäytetyöhön haastateltiin teemahaastatteluna potentiaalista asiakasta liittyen palvelumuotoiluun ja sosiaalisen median markkinointiin.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin sisältösuunnitelma, joka tarjoaa ohjeistuksen sosiaalisen me-dian markkinoinnin toteuttamiseen Facebookissa. Sisältösuunnitelma jaettiin seitsemään osi-oon, jotka ovat kohderyhmät, tavoitteet, julkaisujen aikataulutus, viestintätyyli, sisältö, jul-kaisusuunnitelma sekä seuranta.