Facebook som marknadsföringskanal - Roomlight Oy
Turku, Niklas (2016)
Turku, Niklas
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111102
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att presentera ett förslag på hur företaget Roomlight Oy kan använda Facebook som marknadsföringskanal. För tillfället använder inte Roomlight Oy Facebook och därför kommer detta arbete presentera ett förslag på en Facebook sida åt Roomlight Oy samt hur de bör inleda sina aktiviteter för att locka följare och skapa innehåll i Facebook. Målsättningen för företagets aktivitet i Fa-cebook är att öka företagets synlighet på webben och skapa trafik till hemsidorna. I teoridelen av detta arbete presenteras hur traditionell marknadsföring fungerar i jämförelse med hur marknadsföring i sociala medier fungerar. Senare presenteras egenskaperna för Facebook, hur Facebook sidor grundas och hur man skapar inne-håll. I den empiriska delen presenteras först ett preliminärt förslag baserat på littera-turstudierna som sedan bearbetas med hjälp av uppdragsgivaren för att nå ett slutligt förslag. Metoderna för detta arbete är litteraturstudier, vilka fungerar som stommen för teorin, och aktionsforskning tillsammans med uppdragsgivaren för att skapa det slutliga förslaget. Arbetet är begränsat till endast förtjänad media inom Facebook. I slutet av detta arbete diskuterar skribenten det slutliga förslaget i jämförelse med det som tagits upp i teorin samt egna reflektioner över arbetet. The aim of the study is to present a suggestion on how Roomlight Oy can use Facebook as a marketing tool. At this moment Roomlight Oy does not have a Facebook page and because of that this study will present a suggestion on a Facebook page for Roomlight Oy and how the company should start their activities to obtain followers and create content on Facebook. Roomlight Oy is aiming to start with Facebook marketing to increase their visibility on the web and to direct traffic to their webpage. The theoretical part of the thesis presents how traditional marketing works compared to Facebook marketing. Later on the functions of Facebook, how to develop a Facebook page and how to create content for Facebook are presented. In the empirical part the author presents a preliminary suggestion based on the theoretical studies. Further on the suggestion is modified based on feedback and discussions with the thesis commissioner to create and present a final version of the suggestion. This thesis is based on two methods: literature research that is used as a framework for the whole thesis and action based research that is used to develop the final version of the suggestion for the company. This thesis is limited to earned media marketing in Facebook that means that no paid advertising is taken in to consideration in this thesis. In the end of the study the author discusses in comparison about the theory on the study and presents his own reflections of the study.