Sähkökäyttöjen kulmasynkronointi SEW-tekniikalla
Huusko, Eppu (2016)
Huusko, Eppu
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110995
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä ja vertailla SEW EURODRIVE Oy:n sähkökäyttöjen kulmasynkronointimenetelmiä ja luoda niistä helppolukuinen taulukko menetelmän valintaan sovelluskohteen rajoitteiden mukaan. Tämän lisäksi työn tavoitteena oli myös toteuttaa kulmasynkronointi sekä Multimotionilla että CCU:lla jo olemassa olevaan demolaitteistoon.
Sekä demo-ohjelmistot että taulukko synkronoinnin valintaan tehtiin SEW EURODRIVE Oy:n myyntiosaston ja drive engineering-osaston käyttöön. Demolaitteiston tarkoitus on näyttää asiakkaille, millä kalustolla ja miten kulmasynkronointi onnistuu. Vertailutaulukon tarkoitus on kartoittaa tilannetta, toteutustapojen eroista ja selvittää ovatko muut kuin CCU ja MultiMotion-pohjaiset ratkaisut tarpeellisia.
Työn aluksi tutustuttiin ohjatusti kaikkiin senhetkisiin käytössä oleviin SEWin käyttämiin menetelmiin, joilla synkronointi on mahdollista suorittaa. Tämän jälkeen menetelmien tutkiminen jatkui itsenäisenä työnä. Kuitenkin ohjausta oli mahdollista saada tarpeen mukaan.
Työn hyöty toimeksiantajalle oli taulukko josta ilmenee ettei tarvetta muihin menetelmiin kuin CCU:hun ja MultiMotioniin ole teknisiä syitä. Tämän lisäksi SEW Eurodriven käytössä on nyt myös CCU ja MultiMotion-tekniikalla toteutetut toimivat hihnademolaitteet.
Sekä demo-ohjelmistot että taulukko synkronoinnin valintaan tehtiin SEW EURODRIVE Oy:n myyntiosaston ja drive engineering-osaston käyttöön. Demolaitteiston tarkoitus on näyttää asiakkaille, millä kalustolla ja miten kulmasynkronointi onnistuu. Vertailutaulukon tarkoitus on kartoittaa tilannetta, toteutustapojen eroista ja selvittää ovatko muut kuin CCU ja MultiMotion-pohjaiset ratkaisut tarpeellisia.
Työn aluksi tutustuttiin ohjatusti kaikkiin senhetkisiin käytössä oleviin SEWin käyttämiin menetelmiin, joilla synkronointi on mahdollista suorittaa. Tämän jälkeen menetelmien tutkiminen jatkui itsenäisenä työnä. Kuitenkin ohjausta oli mahdollista saada tarpeen mukaan.
Työn hyöty toimeksiantajalle oli taulukko josta ilmenee ettei tarvetta muihin menetelmiin kuin CCU:hun ja MultiMotioniin ole teknisiä syitä. Tämän lisäksi SEW Eurodriven käytössä on nyt myös CCU ja MultiMotion-tekniikalla toteutetut toimivat hihnademolaitteet.