Sisäisen viestinnän nykytilan selvittäminen pikaruoka-alan franchise-yrityksessä
Vähäsarja, Valtteri (2016)
Vähäsarja, Valtteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110960
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kolmen franchise-pohjaisen McDonald’s ravintolan sisäisen viestinnän nykytilaa ja pohtia, miten viestintää voisi kehittää. Kaikki kommunikaatio työyhteisön sisällä on sisäistä viestintää, joten sen toimivuus on kriittistä yrityksen menestyksen kannalta. McDonald’silla on yhteinen ohjeistus sisäisestä viestinnästä, mutta se ei juurikaan ota kantaa siihen, miten työvuorossa viestitään. Toimeksiantajaorganisaatiossa on myös todettu, että työntekijät kokevat sisäisen viestinnän toimimattomaksi. Toimeksiantajan perimmäisenä tarkoituksena on lisätä työhyvinvointia onnistuneen sisäisen viestinnän avulla.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajaorganisaation kolmen ravintolan sisäisen viestinnän nykytilaa haastattelemalla niiden työntekijöitä. Haastattelu tehtiin myös kahden ravintolan ravintolapäälliköille ja kolmannen ravintolan apulaisravintolapäällikkölle. Näin pyrittiin saamaan kuva sisäisen viestinnän nykytilasta niin työntekijöiden kuin johdonkin puolelta, mikä mahdollisti näkemyserojen, ongelmien ja kehityskohteiden löytämisen. Työn teoreettinen viitekehys koostuu työyhteisön sisäisen viestinnän käsittelystä. Käsiteltäviä asioita ovat sisäisen viestinnän foorumit ja kanavat, häiriöt sekä suunnittelu ja kehittäminen. Myös sisäisen viestinnän vaikutusta työhyvinvointiin käsitellään.
Tutkimuksen oleellisin tulos oli se, että kommunikointiin pitää kiinnittää enemmän huomiota. McDonald’sin toiminta on hyvin organisoitua ja sisäiseen viestintään löytyy yhteinen ohjeistus. Suurin ongelma on kuitenkin siinä, miten asioita ilmaistaan työvuorojen aikana. Työntekijät eivät myöskään koe saavansa suuresti tunnustusta tehdystä työstä, eivätkä tiedä millaisia tavoitteita päivälle, viikolle tai kuukaudelle on asetettu tai miten yritys menestyy. Päivittäisessä toiminnassa ravintoloiden viestinnän onnistumisen katsotaan kuitenkin olevan sääntö, siinä missä epäonnistuminen on poikkeus.
Kehitysehdotuksena on luoda organisaatiolle sisäisen markkinoinnin strategia, jota seuraamalla ja tavoitteista aktiivisemmin viestimällä olisi mahdollista luoda työlle työntekijän näkökulmasta suurempi merkitys. Myös vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin merkitystä työssä tulisi pohtia erityisesti esimiestasolla. Näillä keinoilla työntekijät olisi mahdollista saada entistä sitoutuneemmiksi työhön, mikä pitkällä tähtäimellä luo pohjan hyvälle liiketoiminnalle.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajaorganisaation kolmen ravintolan sisäisen viestinnän nykytilaa haastattelemalla niiden työntekijöitä. Haastattelu tehtiin myös kahden ravintolan ravintolapäälliköille ja kolmannen ravintolan apulaisravintolapäällikkölle. Näin pyrittiin saamaan kuva sisäisen viestinnän nykytilasta niin työntekijöiden kuin johdonkin puolelta, mikä mahdollisti näkemyserojen, ongelmien ja kehityskohteiden löytämisen. Työn teoreettinen viitekehys koostuu työyhteisön sisäisen viestinnän käsittelystä. Käsiteltäviä asioita ovat sisäisen viestinnän foorumit ja kanavat, häiriöt sekä suunnittelu ja kehittäminen. Myös sisäisen viestinnän vaikutusta työhyvinvointiin käsitellään.
Tutkimuksen oleellisin tulos oli se, että kommunikointiin pitää kiinnittää enemmän huomiota. McDonald’sin toiminta on hyvin organisoitua ja sisäiseen viestintään löytyy yhteinen ohjeistus. Suurin ongelma on kuitenkin siinä, miten asioita ilmaistaan työvuorojen aikana. Työntekijät eivät myöskään koe saavansa suuresti tunnustusta tehdystä työstä, eivätkä tiedä millaisia tavoitteita päivälle, viikolle tai kuukaudelle on asetettu tai miten yritys menestyy. Päivittäisessä toiminnassa ravintoloiden viestinnän onnistumisen katsotaan kuitenkin olevan sääntö, siinä missä epäonnistuminen on poikkeus.
Kehitysehdotuksena on luoda organisaatiolle sisäisen markkinoinnin strategia, jota seuraamalla ja tavoitteista aktiivisemmin viestimällä olisi mahdollista luoda työlle työntekijän näkökulmasta suurempi merkitys. Myös vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin merkitystä työssä tulisi pohtia erityisesti esimiestasolla. Näillä keinoilla työntekijät olisi mahdollista saada entistä sitoutuneemmiksi työhön, mikä pitkällä tähtäimellä luo pohjan hyvälle liiketoiminnalle.