Fix it in the (Re-)Mix : Rock-äänitteen uudelleenmiksaaminen
Säteri, Tatu (2016)
Säteri, Tatu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010895
Tiivistelmä
Halusin miksata uudelleen kappaleen, jonka olin miksannut aiemmin kertaalleen vuonna 2009. Alkuperäinen miksaus oli vaivannut minua vuosia. Tunsin, että kappale ei yllä musiikillisesti täyteen potentiaaliinsa kohdittain heikon miksauksen vuoksi. Varmasti uudelleenmiksattava kappaleeni ei ole ainoa äänite maailmassa, jonka laatu voisi parantua uudella miksauksella. Aloin miettiä uudelleenmiksaamista laajemmassa perspektiivissä ja hieman myös koko miksaus- ja äänitekulttuuria. Mieleeni nousi seuraavia kysymyksiä, joille aloin etsiä vastauksia: Onko uuden miksauksen aina oltava korjaava? Onko miksaus aina aikansa ja tekijänsä kuva? Millainen on hyvä miksaus? Miksei kertaalleen julkaistua musiikkia julkaista useammin uudelleenmiksattuna, vaikka uudelleenmasteroitujen levyjen julkaiseminen on yleistä? Mitä eroa on uudelleenmiksaamisella ja remiksaamisella?
Pohdintaosioiden ja taustatutkimuksen jälkeen opinnäytetyössä kuvaillaan esimerkkityönä kappaleen uudelleenmiksausprosessi alusta loppuun. Ensiksi kuvaillaan alkuperäisen miksauksen alkutuotantovaiheet lyhyesti sekä kappaleen musiikkityyliä ja sen esittänyttä yhtyettä. Toiseksi kuvaillaan seikkaperäisesti uutta, korjaavaa miksausprosessia ja sen ongelmia. Lopulta tarkastellaan valmista uudelleenmiksausta sekä pohditaan uudelleenmiksausprosessin sujumista ja hyödyllisyyttä.
Mielestäni miksaus on äänitetuotannossa melkein yhtä luova ja taiteellisesti arvokas elementti, kuin musiikki itse, tai sen esitys. Miksaaja on yleensä yhtyeen ulkopuolinen taho, mikä mielestäni tekee miksaamisesta oman taiteenalansa. Miksaus on mielestäni aina yksi näkemys tallennetusta musiikista. Mielestäni ei olisi haitallista, vain päinvastoin rikastuttavaa, mikäli levy-yhtiöt ja artistit ottaisivat enemmän asiakseen julkaista äänitteistä vaihtoehtoisia miksauksia, joissa kuitenkin äänitteen musiikillinen tuotanto pidettäisiin koskemattomana.
Pohdintaosioiden ja taustatutkimuksen jälkeen opinnäytetyössä kuvaillaan esimerkkityönä kappaleen uudelleenmiksausprosessi alusta loppuun. Ensiksi kuvaillaan alkuperäisen miksauksen alkutuotantovaiheet lyhyesti sekä kappaleen musiikkityyliä ja sen esittänyttä yhtyettä. Toiseksi kuvaillaan seikkaperäisesti uutta, korjaavaa miksausprosessia ja sen ongelmia. Lopulta tarkastellaan valmista uudelleenmiksausta sekä pohditaan uudelleenmiksausprosessin sujumista ja hyödyllisyyttä.
Mielestäni miksaus on äänitetuotannossa melkein yhtä luova ja taiteellisesti arvokas elementti, kuin musiikki itse, tai sen esitys. Miksaaja on yleensä yhtyeen ulkopuolinen taho, mikä mielestäni tekee miksaamisesta oman taiteenalansa. Miksaus on mielestäni aina yksi näkemys tallennetusta musiikista. Mielestäni ei olisi haitallista, vain päinvastoin rikastuttavaa, mikäli levy-yhtiöt ja artistit ottaisivat enemmän asiakseen julkaista äänitteistä vaihtoehtoisia miksauksia, joissa kuitenkin äänitteen musiikillinen tuotanto pidettäisiin koskemattomana.