Mediatalo ESAn ulkoinen työnantajamielikuva opiskelijoiden näkökulmasta
Rantalainen, Kia (2016)
Rantalainen, Kia
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010882
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälainen työnantajamielikuva toimeksiantajayrityksellä Mediatalo ESAlla on ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Tavoitteena on löytää oikeat toimintatavat ja kanavat työnantajamielikuvan ylläpitämiseen sekä kehittämiseen.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee mielikuvien muodostumista sekä yritysmainetta käsitteenä. Maineen muodostumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä on havainnollistettu maineen nelikentän sekä mainepyöräteorian avulla. Teoriaosuus käsittelee myös työnantajamielikuvan rakentumista keskittyen ulkoiseen työnantajakuvaan.
Empiirisessä osuudessa on suoritettu kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat ammattikorkeakoulun liiketalouden, tekniikan ja muotoilun alan opiskelijat. Tutkimustuloksista voidaan yleisesti todeta, että Mediatalo ESAn työnantajakuva opiskelijoiden keskuudessa on positiivinen. Kuitenkin yrityksen näkyvyys ja tunnettuus on melko vähäistä, eivätkä opiskelijat tarkkaan tienneet, minkälaisia työmahdollisuuksia yritys tarjoaa.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee mielikuvien muodostumista sekä yritysmainetta käsitteenä. Maineen muodostumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä on havainnollistettu maineen nelikentän sekä mainepyöräteorian avulla. Teoriaosuus käsittelee myös työnantajamielikuvan rakentumista keskittyen ulkoiseen työnantajakuvaan.
Empiirisessä osuudessa on suoritettu kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat ammattikorkeakoulun liiketalouden, tekniikan ja muotoilun alan opiskelijat. Tutkimustuloksista voidaan yleisesti todeta, että Mediatalo ESAn työnantajakuva opiskelijoiden keskuudessa on positiivinen. Kuitenkin yrityksen näkyvyys ja tunnettuus on melko vähäistä, eivätkä opiskelijat tarkkaan tienneet, minkälaisia työmahdollisuuksia yritys tarjoaa.