Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma päiväkodin arjessa : - Varhaiskasvattajien kokemuksia
Pulkkinen, Elina; Raitanen, Taru (2016)
Pulkkinen, Elina
Raitanen, Taru
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010659
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla Kempeleen kunnan erään päiväkodin varhaiskasvattajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessista ja sen ilmenemisestä pedagogiikan arjessa. Tavoitteena opinnäytetyössämme on selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessista, kuinka lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ilmenee pedagogisessa arjessa sekä miten lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessia tulisi kehittää.
Tietoperusta muodostuu varhaiskasvatuksen keskeisistä käsitteistä, joita ovat varhaiskasvatuksen määritelmä ja sitä ohjaavat asiakirjat, varhaiskasvatussuunnitelmaprosessi, lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuus. Lisäksi opinnäytetyömme tietoperustassa kuvaamme varhaiskasvatuksen pedagogista arkea, johon sisältyy lapsilähtöinen pedagogiikka ja pienryhmäpedagogiikka.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen työ, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Teemahaastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna ja siihen osallistui viisi varhaiskasvattajaa. Haastattelu litteroitiin ja aineiston analyysimenetelmänä oli teemoit-telu. Aineisto teemoiteltiin tutkimuskysymysten mukaan.
Tulosten perusteella lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessi koetaan vaativaksi ja antoisaksi prosessiksi, jossa korostuu lasten yksilöllinen huomiointi. Tärkeänä prosessissa pidetään tiimityöskentelyä ja kasvatuskumppanuuden toteutumista. Lapsen varhaiskasva-tussuunnitelmat ohjaavat pedagogista suunnittelua ja toteutusta. Tulosten mukaan lapsen varhaiskasvatussuunnitelman arviointia sekä käytännön järjestelyitä tulisi kehittää.
Opinnäytetyömme mukaan lasten varhaiskasvatussuunnitelmien pohjalta muodostetaan ryhmän varhaiskasvatussuunnitelma, joka ohjaa pedagogista suunnittelua ja toteutusta. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessissa tärkeäksi koetaan esimiestason tuki ja arvostus tiimityöskentelyä kohtaan. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessin kehittämiseen.
Tietoperusta muodostuu varhaiskasvatuksen keskeisistä käsitteistä, joita ovat varhaiskasvatuksen määritelmä ja sitä ohjaavat asiakirjat, varhaiskasvatussuunnitelmaprosessi, lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuus. Lisäksi opinnäytetyömme tietoperustassa kuvaamme varhaiskasvatuksen pedagogista arkea, johon sisältyy lapsilähtöinen pedagogiikka ja pienryhmäpedagogiikka.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen työ, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Teemahaastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna ja siihen osallistui viisi varhaiskasvattajaa. Haastattelu litteroitiin ja aineiston analyysimenetelmänä oli teemoit-telu. Aineisto teemoiteltiin tutkimuskysymysten mukaan.
Tulosten perusteella lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessi koetaan vaativaksi ja antoisaksi prosessiksi, jossa korostuu lasten yksilöllinen huomiointi. Tärkeänä prosessissa pidetään tiimityöskentelyä ja kasvatuskumppanuuden toteutumista. Lapsen varhaiskasva-tussuunnitelmat ohjaavat pedagogista suunnittelua ja toteutusta. Tulosten mukaan lapsen varhaiskasvatussuunnitelman arviointia sekä käytännön järjestelyitä tulisi kehittää.
Opinnäytetyömme mukaan lasten varhaiskasvatussuunnitelmien pohjalta muodostetaan ryhmän varhaiskasvatussuunnitelma, joka ohjaa pedagogista suunnittelua ja toteutusta. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessissa tärkeäksi koetaan esimiestason tuki ja arvostus tiimityöskentelyä kohtaan. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaprosessin kehittämiseen.